Kursinnsikt
Få kontroll på familiebudsjettet – her er 3 gode tips!
Strømprisene er rekordhøye, boligrenten stiger og matvarer blir dyrere. Med et oversiktlig familiebudsjett kan du unngå det verste kostnadssjokket – her er tipsene som gir deg kontroll.
Det er store sjanser for at familieøkonomien går en utfordrende tid i møte. Kanskje har dere allerede fått renteøkning på boliglånet, og dere har helt sikkert merket at strømprisene har føket til værs. Det er dessuten spådd at de holder seg høye gjennom vinteren.
I tillegg kan matvarene dere pleier å handle bli dyrere, hvis produsentene bestemmer seg for å sette opp prisene 1. februar, slik det er forventet. Med andre ord kan det raskt fly flere tusenlapper ut fra kontoen, enn det vi er vant med i dag.
Få oversikt i Excel
Økte utgifter kan sette familieøkonomien i en skvis – og det blir enda viktigere å skaffe seg oversikt over pengene som går ut og inn. Et familiebudsjett er et godt hjelpemiddel til å kunne prioritere pengene riktig.
I Excel kan dere enkelt sette opp et budsjett med de postene dere ønsker, og raskt få et overblikk over den månedlige pengebruken. Det er blant annet mulig å sortere data og gjøre utregninger automatisk – og blir du en kløpper på hurtigtastene, formlene og funksjonene i Excel, blir det både effektivt og lett som en plett å få oversikt.
Lyst til å bli en superbruker i Excel? Lær å håndtere Excel fra A til Å. Meld deg på kurset her!
Her er tre tips til et oversiktlig familiebudsjett:
1) Få oversikt over familiebudsjettet
Start med å føre inn inntekter og faste utgifter i Excel. Dette kan for eksempel være bolig, strøm, forsikringer, låneutgifter, telefon og internett, transportutgifter, strømmetjenester og andre abonnement, barnehage og SFO, fritidsaktiviteter, offentlige avgifter og sparing.
Summer sammen utgiftene og trekk det fra inntektene. I Excel kan dere enkelt summere sammen celler ved å skrive =SUMMER og så markere de cellene dere vil ha summert.
Nå ser dere hvor mye dere sitter igjen med.
Et lurt tips er å ha en felles konto med tilhørende bankkort til både faste utgifter og variable poster som mat. Deretter overfører dere nøyaktig sum som dere har planlagt å bruke ut fra budsjettet hver måned – gjerne på lønningsdag.
2) Sett av en sum til variable kostnader – og hold dere til den
Etter å ha fått oversikt over hvor mye som går til faste utgifter og sparing, vet dere hvor mye dere har igjen til de variable kostnadene i måneden. Dette kan for eksempel være mat og drikke, reise, sosialt, klær, diverse (gaver, legeutgifter etc.) og husholdningsartikler.
Det kan være fint å markere de ulike postene med ulik farge på font eller bakgrunn for å holde bedre oversikt. Det gjør dere enkelt ved å holde inne CTRL og markere de cellene dere ønsker å endre. Ønsker dere å markere hele raden på én gang holder dere inne CTRL + A.
Det kan være lurt å gå gjennom kontoutskriften og kvitteringer fra forrige måned, for å se en ca. sum over hva dere pleier å bruke. Når dere har fordelt pengene på de ulike postene, starter jobben med å holde dere innenfor budsjettet.
3) Sett opp budsjettet så nøyaktig som mulig
Gå jevnlig over postene, og oppdater om inntektene eller utgiftene endrer seg. Går budsjettet i null, eller i verste fall i minus, bør dere gå over og se på hvilke poster dere eventuelt kan kutte kostnader i. Ha gjerne som mål at det hver måned skal settes av penger til sparing, eller på en bufferkonto for uforutsette utgifter, om dere ikke allerede gjør det.
Ønsker dere å finne ut hvor mye dere gjennomsnittlig bruker på hver post, kan dere bruke formelen =GJENNOMSNITT, og legge inn de cellene det gjelder, for eksempel = GJENNOMSNITT(C1:C3).
Og husk å være ærlig. Selv om det ikke alltid er så morsomt å se hvor mye penger dere for eksempel bruker på ulike strømmetjenester eller klær i måneden, er det alltid lurt å føre inn riktig. På den måten blir det også lettere å se hvor man eventuelt kan kutte utgifter.
Ønsker du å bli mer effektiv i Excel? Sjekk alle våre Excel-kurs her!