Kursinnsikt
Dette må til for at norske fiskeoppdrettere skal vinne «Premier League»
De største konkurrentene til fiskeoppdrettere er ikke andre oppdrettere – men kjøtt og kylling, mener Grieg Seafood. Datadeling er avgjørende for at fisk skal være med i kampen.
Da Trond Kathenes begynte i oppdrettsnæringen i 2010, var de nærmest ikke-digitale. Internett-tilkobling ute på flåtene var ikke-eksisterende og all datainnsamling ble gjort manuelt.
– Tall over vekst og dødsfall ble skrevet ned i en dagbok og lagt inn i datasystemene våre da skiftet var ferdig i slutten av uken, erindrer Kathenes, som i dag er informasjons- og digitaliseringssjef i Grieg Seafood.
Et tiår senere er data – og databasert innsikt – en viktig driver i Griegs forretningsstrategi. Forbedret infrastruktur med sensorikk og nettverkstilgang både på land og til sjøs er en forutsetning. Men enda viktigere er lakseoppdretterens motivasjon til å utnytte mulighetene som kommer med digitalisering.
For Grieg Seafoods del handler det særlig om:
- å få bedre kontroll på fiskebiologien
- forbedre og optimalisere produksjonsprosesser
- muliggjøre større vekst.
Men Kathenes har også et blikk for hva som skjer utenfor egen virksomhet.
– Å omfavne og utnytte data vil gi oss en mer bærekraftig industri, sier han.
Ønsker du å forstå nytten med data – og hvordan det kan omfavnes? Lær mer på Havbrukskonferansen!
– Teknologi alene er ikke nok
For Kathenes er det et viktig poeng at ny teknologi og data ikke skal erstatte eller overstyre menneskene i virksomheten. Ny datadrevet og innsiktsbasert kunnskap trenger nemlig ikke være i konflikt med det de erfarne bringer til bordet.
– Vi jobber tett sammen med dem som har jobbet med dette i mange år og som sitter på verdifull erfaringsbasert kunnskap, sier han.
– Ny databasert innsikt kan bekrefte den erfaringsbaserte kunnskapen, og markører i datasettene våre gjør at vi kan ta grep mye tidligere i beslutningsprosessene våre.
Derfor er Kathenes opptatt av demokratisering av data. Det innebærer å tilgjengeliggjøre ferdigstrukturerte data som blir brukt i analyser for andre som kan dra nytte av dem. Dette gjør de for å øke bevisstheten for potensialet som ligger i gode datasett.
– Vi må trene sammen
Foreløpig gjøres datadelingen internt i Grieg, men Kathenes forteller at de er klare for å dele med andre når rammene for informasjonsdeling er på plass. Selv om det kan være hard konkurranse mellom fiskeoppdretterne, mener han at hele næringen tjener på å samarbeide mer enn det de gjør i dag.
– Jeg er tilhenger av å dele så mye data vi kan for å bli bedre som næring. Det er jo ikke nødvendigvis den enkelte lakseoppdretter som heftes av dårlig fiskehelse eller mye lus. Det er hele oppdrettsnæringen.
– Vi må i større grad erkjenne at vi ikke konkurrerer gjennom hele verdikjeden og samarbeide der vi kan. Oppdrettsnæringens største konkurrenter er kjøtt og kylling, sier Kathenes.
Bare se på idrettsutøvere i verdenseliten: Utenom konkurranser trener de sammen og utveksler erfaringer, og så konkurrerer de på arenaene der de skal konkurrere.
– For å bli best mulig må vi trene sammen og det handler om å dele så mye data som vi kan. Vi må ikke konkurrere om å delta på øverste nivå. Målet må være å konkurrere om å bli best i «Premier League», sier Kathenes.
Norsk havbruksnæring har over 20 år med erfaringsdata. Det gir muligheter, men også noen utfordringer. Lær mer på Havbrukskonferansen!