Hopp til innhold
HAV AV MULIGHETER: Data og databasert innsikt vil være en viktig driver for at oppdrettsnæringen skal kunne konkurrere med andre mattyper i årene som kommer.

Kursinnsikt

Dette må til for at norske fiskeoppdrettere skal vinne «Premier League»

Publisert: 26. okt. 2023

De største konkurrentene til fiskeoppdrettere er ikke andre oppdrettere – men kjøtt og kylling, mener Grieg Seafood. Datadeling er avgjørende for at fisk skal være med i kampen.

Da Trond Kathenes begynte i oppdrettsnæringen i 2010, var de nærmest ikke-digitale. Internett-tilkobling ute på flåtene var ikke-eksisterende og all datainnsamling ble gjort manuelt.

– Tall over vekst og dødsfall ble skrevet ned i en dagbok og lagt inn i datasystemene våre da skiftet var ferdig i slutten av uken, erindrer Kathenes, som i dag er informasjons- og digitaliseringssjef i Grieg Seafood. 

Et tiår senere er data – og databasert innsikt – en viktig driver i Griegs forretningsstrategi. Forbedret infrastruktur med sensorikk og nettverkstilgang både på land og til sjøs er en forutsetning. Men enda viktigere er lakseoppdretterens motivasjon til å utnytte mulighetene som kommer med digitalisering.

For Grieg Seafoods del handler det særlig om:

  • å få bedre kontroll på fiskebiologien
  • forbedre og optimalisere produksjonsprosesser
  • muliggjøre større vekst.

Men Kathenes har også et blikk for hva som skjer utenfor egen virksomhet.

– Å omfavne og utnytte data vil gi oss en mer bærekraftig industri, sier han.

Ønsker du å forstå nytten med data – og hvordan det kan omfavnes? Lær mer på Havbrukskonferansen!

– Teknologi alene er ikke nok

For Kathenes er det et viktig poeng at ny teknologi og data ikke skal erstatte eller overstyre menneskene i virksomheten. Ny datadrevet og innsiktsbasert kunnskap trenger nemlig ikke være i konflikt med det de erfarne bringer til bordet.

– Vi jobber tett sammen med dem som har jobbet med dette i mange år og som sitter på verdifull erfaringsbasert kunnskap, sier han.

– Ny databasert innsikt kan bekrefte den erfaringsbaserte kunnskapen, og markører i datasettene våre gjør at vi kan ta grep mye tidligere i beslutningsprosessene våre.

Derfor er Kathenes opptatt av demokratisering av data. Det innebærer å tilgjengeliggjøre ferdigstrukturerte data som blir brukt i analyser for andre som kan dra nytte av dem. Dette gjør de for å øke bevisstheten for potensialet som ligger i gode datasett.

– Vi må trene sammen

Foreløpig gjøres datadelingen internt i Grieg, men Kathenes forteller at de er klare for å dele med andre når rammene for informasjonsdeling er på plass. Selv om det kan være hard konkurranse mellom fiskeoppdretterne, mener han at hele næringen tjener på å samarbeide mer enn det de gjør i dag.

– Jeg er tilhenger av å dele så mye data vi kan for å bli bedre som næring. Det er jo ikke nødvendigvis den enkelte lakseoppdretter som heftes av dårlig fiskehelse eller mye lus. Det er hele oppdrettsnæringen.

– Vi må i større grad erkjenne at vi ikke konkurrerer gjennom hele verdikjeden og samarbeide der vi kan. Oppdrettsnæringens største konkurrenter er kjøtt og kylling, sier Kathenes.

Bare se på idrettsutøvere i verdenseliten: Utenom konkurranser trener de sammen og utveksler erfaringer, og så konkurrerer de på arenaene der de skal konkurrere.

– For å bli best mulig må vi trene sammen og det handler om å dele så mye data som vi kan. Vi må ikke konkurrere om å delta på øverste nivå. Målet må være å konkurrere om å bli best i «Premier League», sier Kathenes.

Norsk havbruksnæring har over 20 år med erfaringsdata. Det gir muligheter, men også noen utfordringer. Lær mer på Havbrukskonferansen!

Les også