Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Person i kontorlandskap
POPULÆRT: Fasilitering er blitt en del av kunnskapen både personalledere og fagledere må ha for å drive endring og innovasjon.

Kursinnsikt

Slik får du ulike mennesker til å samhandle mot et felles mål

Publisert: 2. mars 2023

IT-giganter som Meta og Apple satser – og flere norske arbeidsplasser har fått opp øynene for verdien av fasilitering.

– Spesielt i miljøer med høy fagkompetanse merker jeg en økning i bookinger på prosessledelse og fasilitering.

Det sier Line Blomlie i Enablers Training & Consultancy AS, som i over 20 år har jobbet med fasilitering – en essensiell myk ferdighet som nå blir stadig mer etterspurt i arbeidslivet. Hun leder en rekke kurs i prosessledelse og fasilitering i regi av Tekna.

– Det å ikke endre og utvikle seg er ikke en valgmulighet om du skal holde deg relevant og sikre konkurransekraften, sier hun.

Krevende jobb

Men hva er egentlig en fasilitator, og hvorfor nevnes denne rollen stadig flere steder når vi snakker om fremtidens arbeidsliv?

Fasilitering handler om å hjelpe mennesker med ulik erfaring og adferd som skal samarbeide i grupper gjennom en konkret prosess – for eksempel et møte eller en workshop – slik at de når et ønsket utfall. Slik kan ulike fagpersoner enklere lære av hverandre og skape noe nytt.

– Å få ulike mennesker til å samhandle mot et felles mål er krevende. Fageksperter og ingeniører er ofte ikke de sterkeste på kommunikasjon, de jobber dessverre litt for ofte i siloer, sier Blomlie.

– En geofysiker som ikke vet hvordan en ekspert på maskinlæring jobber vil ikke nødvendigvis kunne se hvordan denne teknologien kan forbedre ens eget beslutningsgrunnlag. Fasilitatoren blir tilrettelegger, oversetter og katalysator for å omdanne disse kunnskapene til innovasjon og nye tjenester.

Vil du vite mer om fasilitering og prosessledelse? Dette kurset lærer deg teknikkene!

Brukes internasjonalt

Dette er en viktig grunn til at selskaper som Meta og Apple ansetter fasilitatorer og at stadig flere bedrifter får øynene opp for denne viktige rollen, som ofte gir svært håndfaste resultater. Det ser man blant annet i fasilitator-organisasjonen The International Association of Facilitators årlige prisutdeling.

I 2021 brukte Nestlé i Tyrkia fasilitering aktivt i arbeidet med å øke sine markedsandeler for mat og drikke. Da koronapandemien var på høyden inviterte selskapet ansatte fra ulike regioner og avdelinger til en fasilitert workshop via Zoom og samarbeidsverktøyet Mural. I etterkant koblet de denne tilnærmingen til en vekst på tre prosent det året.

Infrastruktur-stiftelsen Stichting Toekomst Infra Nederland melder på sin side at fasilitering var essensielt for å komme ut av en låst situasjon og bygge en ny kultur basert på tillit.

– Dette er blitt en del av kunnskapen både personalledere og fagledere i dag må ha for å drive endring og innovasjon, sier Blomlie.

Ønsker du å bli fasilitator? Dette kurset gir deg den rette kompetansen.

Bygger tillit

For å utnytte potensialet i en gruppe må individene i den føle seg sett og hørt, slik at de de får bidratt med kompetansen sin. Tillit, trygghet og respekt er derfor sentrale verdier som fasilitatoren forsøker å dyrke frem i grupper på vei mot at deltagerne skal ta gode avgjørelser i fellesskap.

Ved å skape takhøyde og gjensidig forståelse får alle bidra med kompetansen sin og si det de faktisk mener, uavhengig av hierarki eller personlighetstype. I dette arbeidet er ikke fasilitatoren en konsulent eller ekspert på ett enkelt fagfelt, men i stedet en generalist som både kan planlegge fruktbare workshops, invitere og veilede deltagerne, megle mellom ulike synspunkter og – ikke minst – sikre fremdrift og holde tiden.

I en stadig mer kompleks arbeidshverdag hvor en stor bukett av kompetanser må jobbe sammen blir denne typen smurning i økende grad nødvendig.

– Ellers kan du få det vi kaller waste eller soft cost, sier Blomlie.

– Mellommenneskelig svikt med misforståelser og venting. Vi vet at cirka 40 prosent av tiden i møter og prosesser går til spille på grunn av soft cost og mangelfull fasilitering.

Nysgjerrig på fasilitering? Slik får du den nødvendige kompetansen!

Les også