Kursinnsikt
Derfor fungerer design thinking så godt
Design thinking hjelper deg å tenke helhetlig rundt innovasjon og lage løsninger som gir forretningsmessig verdi.
Hvordan sørge for at produktene eller tjenestene dine ikke flopper? Svaret ligger i å utvikle produktene sammen med brukerne.
Den tradisjonelle måten å jobbe på, er å utvikle et produkt helt ferdig før det lanseres. Når produktet skal ut på markedet, er det bare å krysse fingrene og håpe at det treffer godt.
– Design thinking er en mer utforskende måte å jobbe på, der du gjennom innsiktsarbeid får god forståelse for brukernes behov. Nye løsninger prototypes og testes flere ganger før det lanseres, sier Tone Dalen.
Hun er sosialantropolog og har jobbet med design thinking og innovasjonsprosesser både i det private og offentlige. Nå deler hun av sin erfaring i kurset Design thinking - for innovasjon og nytenkning.
Kurset gir en innføring i design thinking-metoden. Du lærer om prosessen og dykker ned i de ulike fasene, og jobber konkret med verktøy og øvelser.
– Design thinking, eller designmetodikk, er et tankesett, en verktøykasse og en innovasjonsprosess som hjelper deg å løse komplekse problemer, forklarer Dalen.
Lyst å lære mer? Få praktisk opplæring i metoden i kurset Design thinking - for innovasjon og nytenkning.
Hvorfor, hvorfor, hvorfor
For å levere gode tjenester eller produkter, er det aller viktigst å tenke på den som skal bruke tjenesten. Det kan være både sluttbrukere, interne brukere og samarbeidspartnere.
– Du må forstå utfordringene og behovene deres.
Ofte er det underliggende behovet ikke så åpenbart med en gang.
En nyttig øvelse er å forsøke å identifisere seg med brukeren ved bruk av empati. Hvordan ser problemstillingen ut fra kundens eller brukerens ståsted? Hva er det brukeren ønsker? Hvilke behov skal dekkes og hvorfor?
– Har du en utfordring eller et komplekst problem du skal løse, for eksempel å få folk til å kildesortere mer, må du grave og spørre hvorfor, hvorfor, hvorfor. Du må sette deg inn i innbyggernes sko, forstå hvorfor de handler som de gjør og hva behovene deres er. Etterpå må du kartlegge hvilke utfordringer som må løses først, forklarer Dalen.
Løse det riktige problemet fra start
Når du har funnet behovet, er det mye enklere å finne nye, gode løsninger som ikke bare løser symptomer, men de faktiske problemene folk har.
– Med en gang vi møter på et problem, så tenker mange av oss i samme baner som vi har gjort tidligere. Da lager vi ofte løsninger som ligner på de gamle, og som kanskje ikke fungerer spesielt godt.
Dalen ser en økende bruk av design thinking – både i bedrifter og det offentlige, og spesielt når det kommer til digitalisering. Innbyggere og kunder har større forventninger til gode kundeopplevelser nå enn før. Vi forventer for eksempel at offentlig sektor klarer å levere bedre tjenester for færre kroner i fremtiden
– Å gi folk gode, digitale brukeropplevelser er nå viktig for alle. Med design thinking sikrer du en god brukeropplevelse, effektiv ressursbruk og økt verdiskaping. Hvis ikke produktet eller tjenesten din er brukervennlig nok, vil jo ingen bruke den. Da kan det lett bli dyrt, sier Dalen.
– Du har sikkert selv vært inne i en app du ikke skjønte noe av, og da slutter du raskt å bruke den. Hvis man ikke løser reelle behov på en brukervennlig måte, er det vanskelig å lykkes i markedet.
Nysgjerrig på hvordan design thinking foregår i praksis? Lær mer om kurset og meld deg på her!