Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Vigdis Austrheim
BÅDE JA OG NEI: – Det er riktig at det stilles nye krav til ledere sammenlignet med før, hvis vi tenker på det relasjonelle aspektet. Samtidig er det andre ting som har blitt mindre viktig, sier kursholder og ledercoach Vigdis Austrheim. (Foto: Kristian Ringen)

Kursinnsikt

De er selvstendige, kunnskapsrike og ikke nødvendigvis så begeistret for å bli «sjefet over»

Den erfarne IT-lederen Vigdis Austrheim mener du som leder ikke bør bli overrasket når en i teamet ditt slutter.

– Det er et privilegium å lede et fagmiljø. Det bør være utgangspunktet for hvordan du ter deg som leder, sier Vigdis Austrheim.

Gjennom en 30 år lang karriere i IT-bransjen har Austrheim bred erfaring med å lede fageksperter – blant annet som toppsjef for Cisco Norge og som leder ved hovedkontoret til Microsoft ved Seattle, og hun har jobbet med en stor bredde av norske fagmiljø gjennom over ni år som team og lederutvikler.

Den erfarne IT-lederen har gjort seg noen uvurderlige erfaringer om hvordan du leder et lag med fagfolk fra ulike kulturer og kunnskapsfelt. Kunnskap om relasjoner og mennesker er enda viktigere nå når arbeidsplasser og oppgaver blir mer spesialisert, digitalisert og mangfoldig, forteller hun.

Hva er den største feilen du kan gjøre som leder av et fagmiljø?

– Detaljstyring! Ingen liker det, aller minst fagfolk. Da gjør du deg fort upopulær og det oppleves raskt som manglende tillit.

Har du lyst til å bli en bedre leder? På Tekna-kurset «Ledelse av fageksperter» deler Vigdis Austrheim kunnskap og erfaringer gjennom foredrag, gruppedialog og praktiske øvelser – meld deg på her!

Krever et mer skjerpet blikk

En god leder er en leder som tilpasser seg tiden de lever i. Du kan ikke lede slik du har gjort før. Du er nødt til å utvikle deg i faget ledelse, ha interesse for de du leder og investere i relasjonelle ferdighetene.

Dette har blitt viktigere nå, spesielt under pandemien, sier Austrheim.

– Det viktigste rådet jeg gir er at ledere bør jobbe bevisst for å ligge i forkant. Om du tenker gjennom hvordan du kommuniserer og samarbeider med andre, om du justerer din stil til den enkelte, så vil du kunne ligge i forkant av potensielle konflikter.

– Faglig uenighet er bra og sunt, men konflikter er ødeleggende for teamet. Så ta tak i problemer mens de er små og før de utvikler seg til konflikter.

– Jeg opplever svært sjeldent å måtte gjennomføre såkalt vanskelige samtaler. Jeg jobber for å få til en åpen feedback-kultur. Vii må kunne være ærlige med hverandre, da ligger vi i forkant og unngår lettere gnisninger i samarbeidet.

Kjenn dine ansatte

Ny teknologi og mer fleksible arbeidsformer gjør sitt for å skape nye muligheter, men representerer også en lederutfordring. I høst har svært mange sluttet og byttet arbeidsplass.

– Jeg tenker at de beste lederne skal vite hvor skoen trykker før medarbeiderne er på vei ut døra. Selv den beste menneskekjenner plukker ikke nødvendigvis intuitivt opp på slike stemninger, men det finnes metoder og verktøy for å trene opp denne ferdigheten.

– Mange er introverte i en del fagmiljøer, da kan det være mer krevende å få den innsikten du trenger for å lede den enkelte godt. Du må lære hver enkelt medarbeider å kjenne. Det bør ikke være en overraskelse at en i teamet ditt er på vei ut, understreker den populære kursholderen.

Lag et «relasjonskart»

Det høres flott ut, det – men hvor begynner man, egentlig? «Relasjonstesten» (eller relasjonskartet) er ett av verktøyene Austrheim tar i bruk på kurset hun holder.

Øvelsen går kort forklart ut på at du som leder lager et kart over dine kollegaer og ansatte. Deretter plotter du inn hvem du har mest kontakt med og minst kontakt med.

– Her er ikke tanken å få flest medarbeidere inn i den indre sirkelen, hvor du har mest kontakt, men å skape et utgangspunkt for å forstå sin egen adferd som leder, sier Austrheim.

Mange får seg en aha-opplevelse gjennom denne øvelsen som gir innsikt for videre ledelse av teamet og den enkelte, forklarer hun.

– Det gjør det også lettere å etablere en bevissthet om hvordan alle medarbeidere skal sees og inkluderes, og hva som er situasjonen i teamet ditt i dag, sier Austrheim.

Interessert i å lære mer? Det er ofte venteliste på det populære Tekna-kurset «Ledelse av fageksperter» – så vær raskt ute og meld deg på her.

Les også