Kursinnsikt
4 argumenter for at du må på Kundeservicedagene
Skandinavias fremste konferanse innen kundeserviceledelse tok et år i det digitale domenet, men i 2022 er Kundeservicedagene endelig fysisk tilbake. Det er svært mange gode grunner til å melde seg på allerede nå – her er fire av dem.
Etter en tid i knestående, er samfunnet i ferd med å reise seg. I kjølvannet av pandemien kan fleksibilitet og innovasjon være avgjørende for konkurransekraften til din virksomhet, og det er også nøkkelordene for Kundeservicedagene 2022.
– Det å lage fleksible løsninger for kundene dine, vil bli en viktig konkurransekraft. Under pandemien har vi for eksempel lagt til oss en fleksibel hverdag. Mange har blitt vant til å velge hvor de jobber fra, og om de skal gå i butikken eller få varene levert på døren, forteller Kristin Haug, prosjektleder i Tekna.
– Vi hektet i tillegg på innovasjon rett og slett fordi du i mange tilfeller må tenke nytt rundt hvordan du er organisert og hvilke løsninger du tilbyr, sier hun.
I kjent stil blir Kundeservicedagene også en flott arena for mingling og nettverksbygging – særlig i det pulserende utstillerområde, noe svært mange deltagere setter pris på. Og attpåtil: Else Kåss Furuseth skal lede festmiddagen hvor Norges beste kundeservice skal kåres!
Sniktitt på programmet for Kundeservicedagene 2022 og meld deg på her!
Her er fire uslåelige argumenter for at du skal delta på Kundeservicedagene 2022.
1) «Eh, hallo? Google skal snakke!»
Kundeservicedagene sparkes i gang av en real tungvekter: Åpningsinnlegget skal holdes av Ted Souder, Head of Industry and Retail, i et ikke akkurat ubetydelig teknologiselskap kalt Google. Mange av oss benytter Googles tjenester og produkter hver eneste dag, og derfor er Souder den perfekte person til å snakke om hvordan vaner og adferd dikterer hvilken teknologi vi tar i bruk.
– En av problemstillingene han skal belyse er hvordan pandemien har akselerert betydningen og adopsjonen av teknologi, forteller Haug, og fortsetter:
– Under årets konferanse tok hovedtaler Ole Petter Nyhaug fra Opinion for seg trender som former kunder og kundeservice. Han hadde et interessant poeng om at forandring ikke skjer når vi adopterer ny teknologi, men når vi adopterer ny atferd. Adferden vår har vi jo endret i ganske stor grad under pandemien, og derfor er nok adopsjon av ny teknologi et godt poeng, sier hun.
Den siste tiden har Souder jobbet spesifikt med å forstå den strategiske overgangen rundt digitalisering og hvordan omfavne en ny post-Covid normal. Videosamtaler er blitt en del av normalen.
2) «Vi må vite hvorfor de gode er så gode.»
Det kan være irriterende at noen bare får det til. Men når virksomheter er nødt til å gjennomgå store omstillinger, er anledningen gyllen til å lære noe av de beste.
Ifølge Haug har internasjonal selskaper som AirBnB og den kinesiske netthandelsgiganten Alibaba utfordret den tradisjonelle forretningsmodellen. Førsteamanuensis Hannah Snyder fra BI skal se nærmere på hvordan selv etablerte virksomheter kan drive innovasjon – for å vinne kundene.
Riktignok er det ikke bare utenlandske tungvektere som får det til. Også her på berget er det aktører som har håndtert pandemiutfordringene på en god måte.
– Posten skal holde et praktisk case på hvordan drive innovasjon med brukeropplevelse og kunden i fokus. De har hatt et høyt trykk under pandemien og har måttet løse logistikken på en smidig måte, samtidig som det skal være brukervennlig og fleksibelt for kunden, sier Haug, og legger til at Posten har blitt løftet frem som et av landets mest innovative selskaper.
3) «Vi får flere og flere spørsmål om bærekraft, og må vite hva vi skal svare.»
En annen tendens som neppe kommer til å avta, er at vi som forbrukere gjør mer bevisste valg. Bærekraftsjef i Atea, Elisabeth Nissen Eide, mener at denne utviklingen skyldes at forbrukere er blitt «refokuserte».
– Generelt øker bevisstheten vår om hva som ligger til grunn for produktene vi kjøper. Vi stiller nå langt større krav til klimaavtrykk og etiske aspekter som menneskerettigheter og arbeidsforhold enn tidligere. Noen virksomheter tar det på alvor og får et konkurransefortrinn, sier Elisabeth Nissen Eide, bærekraftsjef i Atea.
Kristin Haug er enig. Hun mener bærekraft går sammen med fleksibilitet og innovasjon:
– Tenk bare på Ikea og Jernia som kombinerer fleksibilitet, innovasjon og bærekraft med å skape smarte løsninger for kunden. De tilbyr tjenester som bytte av små deler eller reparasjon av produkter, istedenfor at kunden må kjøpe alt nytt, sier Haug.
På Kundeservicedagene vil Eide forklare hvorfor kundeservice er den ideelle plattformen for dialog med forbrukerne om bærekraftsutvikling. I tillegg vil du kunne lære hvordan du sikrer at også underleverandører og samarbeidspartnere også følger de samme verdiene som din virksomhet.
4) «Vi sitter på masse data, men vet ikke hvordan vi skal bruke det på best mulig måte»
I likhet med bærekraft, blir også data bare viktigere i årene som kommer. Alle er blitt nødt til å få styr på hva de innhenter, men det ligger fortsatt mye potensiale i hvordan dataene man samler inn, utnyttes.
Tine jobber knallhardt med å sikre et godt samarbeid med deling av data med alle samarbeidspartnerne deres.
– Dagligvarebransjen har jo også måttet tenke nytt under pandemien. Vi samarbeider i større grad med leverandører og andre selskap så det holder ikke bare å sette kundeopplevelse på agendaen i egen bedrift. Tine deler data og kundeinnsikt med sitt økosystem, nettopp for at de skal samarbeid og bli bedre sammen for å sikre fornøyde kunder, sier Haug.
Gunnar Hovland, konsernsjef i Tine SA, kommer til Kundeservicedagene for å dele hvordan de bygger et økosystem med kundeinnsikt i alle ledd – for å lære av hverandre og bli enda bedre sammen.
Overbevist? Se hele programmet for Kundeservicedagene 2022 og meld deg på her!