Kursinnsikt
– Vi er gode, men kan bli bedre. Slik skal tunnelbransjen henge med i digitaliseringen
De beste i bransjen får det til – hvorfor gjør ikke resten det?
Se for deg at fjellet i deler av Oslofjordtunnelen detter sammen. Hva er det egentlig som skjer i de neste sekundene og minuttene? Jo, det får du se på VG som har fått sine grafikere til å sette sammen en modell over tunnelen – tre dager etter ulykken. Tunnelbransjen selv har ikke klart å gjøre jobben raskere.
Dette scenariet skisserer Idar Kirkhorn, daglig leder i den norske avdelingen til Trimble. De leverer programvare spesielt rettet mot infrastruktur, samt maskinvare til bruk ute i byggefasen.
– Vår visjon for tunnelbransjen er at myndighetene selv kan hente frem en digital 3D-modell umiddelbart etter et slikt ras. Her snakker vi minutter og ikke flere dager.
For at dette skal være mulig, forklarer Kirkhorn, må det som produseres av informasjon digitaliseres og tas vare på. Det krever kompetanse, riktige verktøy og vilje til å endre arbeidsmetoder.
Under «Kursdagene 2018» holder Kirkhorn fra Trimble et inspirerende innlegg om hvorfor alle som driver med tunnel og bane må heve den digitale kompetansen. Myndighetene krever endring, men hvordan skal bransjen klare å omstille seg? Det blir tema for seminaret «Digitalisering i tunnelbransjen» som finner sted i Trondheim 10.-11. januar 2018.
God kan alltid bli bedre
Men la oss ikke svartmale dagens situasjon mer enn nødvendig. Kirkhorn i Trimble forklarer at Norden tross alt er kommet lengre med digitaliseringen enn mange andre steder i verden.
Selv om vi er blant de flinkeste i klassen, betyr ikke det at vi kan hvile på laurbærene. Ifølge Kirkhorn, er ikke de digitale verktøyene som brukes i dag spesielt godt tilpasset endringene som kreves. Blant andre sliter geologene med å finne gode verktøy for 3D-modellering.
– Men de beste i bransjen får det jo til. Derfor er det viktig å løfte de som utgjør gjennomsnittet. Det krever kursing og opplæring i programvare og nye arbeidsprosesser. Og alle fagene må være med og spille på samme lag.
Tegningsløse caser
Til Kursdagene 2018 holder også Kystverket vest et innlegg om Stadt-tunnelen. Herman Smith og Magnus Andre Sørensen, begge fra Multiconsult, kommer for å snakke om henholdsvis tegningsløs prosjektering og bygging, og geologi som del av samordningsmodellen. Her blir Smisto kraftanlegg og Oslofjord-forbindelsen brukt som caser.
Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR forventer at konsulenter og entreprenører er villige til å bli med på den digitale omstillingen. Dette påvirker allerede hvordan tunneler planlegges, prosjekteres, bygges og forvaltes.
– Vi er enige om at myndighetene har et stor ansvar, og i Norge er vi i så måte heldige. Vi ser jo ta det legges incitamenter i mange av kontraktene, hvor det først betales for innovasjon, og deretter dersom det viser at du klarer å skape en varig endring, sier Idar Kirkhorn i Trimble.
3D og BIM
«Digitalisering i tunnelbransjen» er bredt anlagt og passer for alle som driver med tunnel og geofag, enten du opererer på byggherresiden, som konsulent eller entreprenør. Seminaret vil berøre utfordringer og løsninger for samhandlingen med digitalisering, og 3D og BIM blir sentrale stikkord.
– Det er mye bra med tunnelbransjen i Norge, men vi kan fortsatt bli enda bedre! Vi må få med oss hele bransjen på teknologiutviklingen, og arrangementer som dette seminaret vil bidra til at snøballen ruller videre, fastslår Kirkhorn.
Foruten faglig påfyll ved Clarion Hotel & Congress Trondheim, blir det også festaften på Studentersamfundet.