
Hvordan få en god overgang fra granskningsrapporter til effektive tiltak og endret arbeidspraksis?
"Vi gransker for å lære", heter det. Men hvordan kan vi:
- granske og følge opp tiltak slik at man får ut god læring etter hendelsene?
- få en god overgang fra granskningsrapporter og læringsark ("Lessons Learned") til konkrete tiltak og endret arbeidspraksis?
Læringsprosessen etter hendelser kan deles i to faser: En granskningsfase og en oppfølgingsfase.
Mens granskningsprosessen er godt etablert i mange bransjer, er det stor mangel på kunnskap om læring og effektive tiltak etter hendelser. Vi kan også bli mye flinkere til å lære av vellykkede operasjoner!
Med dette som utgangspunkt, ønsker vi å formidle noen erfaringer fra ulike bransjer, og å rette søkelyset mot viktige forutsetninger for effektiv læring etter hendelser.
Dette er også årets årsmøteseminar for ESRA Norge. Dagsorden og sakspapirer vil bli publisert på www.esra.no senest 14 dager før årsmøtet avholdes.