Kursinnsikt
Kundeservicedagene: – Norge ligger godt an i forhold til resten av verden
Det er spesielt vår evne til å kombinere teknologi med god, personlig service som skiller oss ut, mener ekspert.
Denne gangen må du få med deg kundeservicedagene - det skjer store ting i bransjen din!
Du får servert spennende innsikt om det nyeste innen kundeservice, hvordan skal vi for eksempel bruke kunstig intelligens helt optimalt, og er det noen som allerede gjør dette?
Du kan glede deg til blant annet Linda Moir som har ekstremt gode kundeservice-resultater fra OL i London i 2012 og Virgin Atlantic, hun skal dele sin innsikt som en av verdens beste i faget. Hvordan kan man få så gigantiske kundemasser fornøyde på en gang?
– Du finner det største nettverket i Norge innen kundeservice her.
Men det aller viktigste for deg er kanskje muligheten til å møte de riktige folkene. Her møter du alt fra teknologer som jobber med innovative løsninger som kan være den siste puslebiten dere leter etter, til folk som jobber steder det kan være lurt å ha i nettverket ditt.
– Her finner du det største nettverket i Norge innen kundeservice. Det er et veldig tverrfaglig miljø, hvor mange har mulighet til å hjelpe hverandre med ulike utfordringer og dele suksesshistorier, sier Tonje Raknes, som er prosjektleder i Tekna.
Kundeservicedagene
Ta del i Norges råeste kundeservicekonferanse som tar pulsen på utviklingen og gir deg de hotteste tipsene til å lykkes strategisk med effektive kundereiser som sikrer lojalitet!
I pausene mellom foredragene kan du gå rundt og se på utstillingen. Her har vi samlet mange spennende mennesker og teknologier. Kanskje det de har jobbet med og viser fram løser spesifikke utfordringer du har i din bedrift?
– Gode forelesere! Godt program og interessante vinklinger
I tillegg til Linda Moir blir det mange andre spennende forelesere. Dessuten skal Eirik Norman Hansen være programleder under hele konferansen, og Kjetil Krogstad skal stå for underholdningen under festmiddagen.
Bjarte Lyssand er ekspert på kundeservice, og jobber som medgründer i selskapet Customer Trends. Han forteller at det er viktig å henge med teknologisk i bransjen akkurat nå.
– Kunstig intelligens har hatt en innvirkning på kundeservicebransjen det siste året. Vi ser KI i form av chatbots og agent-assist verktøy som hjelper medarbeidere med å svare raskere og mer presist. Det vi imidlertid ikke ser tydelig ennå er den objektivt positive effekten på for eksempel kundetilfredshet eller kundelojalitet. Vi forventer at alle investeringene vil ha en positiv effekt, men den lar vente på seg.
– Hvor viktig er det med en møteplass for bransjen, hvor man kan dele og utvikle ideer?
– Møteplasser som samler bransjen er uvurderlige. De gir oss muligheten til å dele erfaringer, lære av hverandre og utvikle nye ideer som tar oss fremover. I en tid hvor endringer skjer raskt, er det viktigere enn noensinne å ha et forum hvor vi kan diskutere både suksesser og utfordringer. Det skaper fellesskap, fremmer innovasjon, og sikrer at vi som bransje kan utvikle oss i takt med både kundens behov og teknologiske fremskritt, sier han.
Kundeservicedagene:
- Kundeservicedagenes ble for første gang arrangert i 2015.
- Neste gang er den 21.–22. mai 2025 på Scandic Fornebu Hotel.
- Den blir arrangert for deg som er interessert i teknologi, innovasjon og kundeopplevelser.
- Fokuset i år er hvordan du kan bruke innsikten om kunden og skap kundereiser som sikrer lojalitet! Delta på konferansen som gir deg faglig oppdatering og innsikt i hvordan din virksomhet skal posisjonere seg i fremtiden.
- Vi skal finne ut hvem som er Norges beste på kundeservice i år. I fjor var det SpareBank 1 Nord-Norge som var best.
- Det blir også en festmiddag med god underholdning.
- Er dere 3 eller flere fra samme bedrift som ønsker å delta på konferansen? Det skal lønne seg! Send henvendelse til [email protected] for å motta gruppetilbud.
Deltagerne som har vært med de siste årene er svært fornøyde:
«Takk for en inspirerende konferanse. Liker miksen mellom ledelse, arbeidsmiljø, eksempelbedrifter og hvilke muligheter finnes.»
«Takk for oss, vi var førstereis og ble veldig inspirerte! Kommer tilbake!»
«Synes en hadde satt sammen et meget godt program, gode tema og gode forelesere. Flott rød tråd.»
«Veldig bra foredrag og midt i blinken når det gjelder tema.»
«Gode forelesere! Godt program og interessante vinklinger. Likte spesielt at mye var forskningsbasert, og ikke nødvendigvis presentert av noen som ville ‘selge’ et produkt eller service.»
«Det var meget bra agenda, servicen fra hotellet var super og maten smakt vidunderlig. Underholdningen var 10/10 fra A-Å. Også var det så mange flotte mennesker. Et lite minus var at vi dro den helt ut på onsdagskvelden, men her reddet altså hotellet oss med egg og bacon til frokost.»
«Denne konferansen var så bra på alle måter, at det er vanskelig å se hvordan dere kan toppe disse to dagene :-) Fortsett å ha temaer som er relevante for den virkeligheten vi forsøker å navigere i, både med tanke på kunder, medarbeidere og teknologi.»
– Norge ligger godt an i forhold til resten av verden
Bjarte Lyssand mener det er viktig at samarbeidet mellom teknologene og kundeservicemedarbeiderne går sømløst fremover.
– For kundeservicemedarbeidere er det viktig å tilpasse seg den raske teknologiske utviklingen, samtidig som de opprettholder et menneskelig og personlig preg i kundedialogen. Generasjonskløften skaper nye utfordringer, særlig med tanke på digitalt utenforskap, hvor eldre eller mindre teknologivante kunder kan falle bakpå. Medarbeidere må derfor balansere teknologiske verktøy med empati og forståelse, og sørge for at alle kunder blir ivaretatt – uavhengig av hvor de befinner seg på den digitale reise.
– Generasjonskløften skaper nye utfordringer.
Han mener teknologene må jobbe med kunden som utgangspunkt i teknologien som skapes.
– For de som tilrettelegger teknologi i kundeservice er det avgjørende å tenke kundesentrisk. Dette har vært sagt i mange år, men det er fremdeles et flertall som bygger prosesser innefra og ut, i stedet for utenfra og inn. Teknologi skal ikke bare implementeres for å spare penger – den må være et verktøy som gjør kundereisene mer sømløse og effektive. KI er en kraftig motor for dette, men må integreres på en måte som opprettholder brukervennlighet og tillit. Forenklede prosesser, bruk av data til å forstå kunden bedre, og å utvikle løsninger som er intuitive for kunder er helt essensielt.
– Er det noen fremtidige trender man burde være oppmerksomme på?
– KI vil fortsette å forme bransjen, men vi må også være forberedt på at forventningene til personlig service vil øke parallelt. Det som var godt nok i går, er ikke godt nok i dag. Automatisering og selvbetjeningsløsninger vil bli mer utbredt, men suksessen vil ligge i å kombinere teknologi med den menneskelige faktoren. Dette krever godt og tett samarbeid mellom de med teknisk kompetanse og de med kompetanse på kundepreferanser. Vi ser alt for ofte at de miljøene ikke samarbeider godt nok.
– Møteplasser som samler bransjen er uvurderlige.
– Hvordan ligger Norge an i forhold til resten av verden med tanke på kundeservice?
– Norge ligger godt an når det gjelder kundeservice, spesielt i vår evne til å kombinere teknologi med god, personlig service. Sammenlignet med mange andre land, er vi tidlig ute med å ta i bruk nye teknologier, men utfordringen fremover blir å sørge for at vi får effekt av investeringene. Norge skiller seg også ut ved å være mindre kostnadsfokusert når det gjelder kundeservice enn særlig England og USA. Det tror vi er veldig smart når man ser hvor viktig god kundeservice er for norske kunder, sier Lyssand.