Råd og tips
Hva kan du?
Det å være bevisst sin kompetanse, kan kanskje høres ut som en selvfølgelighet. Men dette er et tema som er sterkt undervurdert. Når du skal begynne en jobbsøkerprosess er det dette du bør begynne å jobbe med – å sette ord på hva du kan. Det er mye å hente på å legge inn litt innsats her.
Kompetanse er ikke alltid så lett å definere eller beskrive. Pust med magen og hev blikket, så skal vi hjelpe deg å sette ord på det du kan. Du har mye mer å spille på enn du tror.
Hva mener vi med kompetanse?
«Kompetanse er kunnskaper (å vite), ferdigheter (å kunne gjøre), evner (å ha talent for) og holdninger (å ønske og ville) som gjør det mulig å utføre funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål.» (Linda Lai, 1997)
Karriere er et spekter av personlige og faglige utviklings- og læringsmuligheter. Det betyr at du i løpet av livet må ta en del valg. For å ta gode (og velbegrunnede) valg er det viktig å bruke litt tid på å reflektere for seg selv . Prøv å finne svarene på hvilke verdier som er viktige for deg for å oppleve jobbalanse og karrieremessige mål.
I denne første modulen ber vi deg å sette ord på din kompetanse. Derfor starter du med å kartlegge din egen kompetanse, både formell utdanning og relevant erfaring.
Kompetanse består både av formell kompetanse (typisk utdanning) og uformell kompetanse (jobberfaring, annen erfaring inkludert livserfaring). Til sammen blir dette din realkompetanse.
Du kan dele kompetanse i 6 områder:
1. Oppgavesettet kompetanse: Omfatter fagkompetanse, tverrfaglig kompetanse, kompetanse i prosjektarbeid, kvalitet og lignende.
2. Jobbmestringskompetanse: Operativ kompetanse utover fag som innebærer evne til å sette mål, prioritere og beslutte. Mestre arbeidstempo og evnen til å ha mange baller i luften samtidig.
3. Organisasjonsmessig kompetanse: Kunnskap om interne maktforhold og relasjoner, personkunnskap, kompetanse i å få gjennomslag internt.
4. Omgivelsesrelatert kompetanse: Kunnskaper om bransjen, kunder og leverandører, andre viktige interessentgrupper og mediehåndtering.
5. Relasjonskompetanse: Kommunikasjonsevner, samarbeidsevner, evner til å skape tillit, kontaktskapende evner, evne til å motivere andre og pedagogisk kompetanse.
6. Metakompetanse: Systematikk, kreativitet, fleksibilitet, evne til å lære raskt, evne til å fatte beslutninger, analytiske og logiske evner.
(Löwendahl)
Mange Tekna-medlemmer tenker for snevert når det gjelder kompetanse. At kompetanse er begrenset til fag og faglig spisskompetanse. Både som del av en personlig bevisstgjøringsprosess og som et virkemiddel til å formidle egen kompetanse på en konkret og presis måte, kan det være fornuftig å ha et bevisst forhold til egne kompetanseområder.
De aller fleste har både flere spisskompetanseområder, i tillegg til breddekompetanse eller generalistkompetanse på flere områder. Gjennom erfaring tilegner man seg også mye kompetanse knyttet til ulike arbeidsformer og arbeidsprosesser, samt organisasjonskompetanse.
Gjennomføring:
Trinn 1. Start øvelsen med å skrive ned «alt du har gjort» i verktøymalen eller i et eget dokument. Her skriver du ned dine kompetanseområder i en kompetansebank som inneholder alle jobbene du har hatt, erfaring og kompetanse du besitter og ferdigheter du har opparbeidet deg. Dette kan føles som en krevende jobb, men selv om det tar litt tid er dette en god investering i deg selv.
Last ned stor versjon av «Min kompetanse»
Tips:
For å komme i gang kan du ta utgangspunkt i en CV du har liggende.
Tenk igjennom alt du har gjort og jobbet med fra studier, ulike stillinger og annen erfaring. Tenk både på faglige temaer du har jobbet med, oppgaver du har vært involvert i, problemstillinger du har jobbet med og så videre.
Erfaring:
- Skriv opp de jobbene du har hatt. Ta med oppgaver, oppdrag og prosjekter du har vært involvert i.
For eksempel: alle som har deltatt i et prosjekt uavhengig størrelse kan ta med prosjekterfaring på CV-en. Så kan du gå i detaljert til verks og forklare måloppnåelse, ansvar, budsjett og lignende.
- Få med utdanning og spesialisering. Du kan også trekke frem spesielt relevante fag, viktige oppgaver som viser kompetanseområder, ferdigheter eller måloppnåelse.
- Ta med kurs, verv, frivillighet, prestasjoner som du har fått en utmerkelse for.
- Hobbyer og personlige interesser kan være relevant, men da må de vise til at du har utviklet ferdigheter gjennom dine personlige interesser som er jobbrelevant.
- Suksessopplevelser: Beskriv minst tre suksessopplevelser hvor du opplevde mestring, nådde konkrete mål og noe du er stolt over.
Tips:
- Ta utgangspunkt i konkrete caser. Tenk på oppgaver du har løst godt.
- Ha denne kompentansebanken tilgjengelig på din telefon, da kan du hele tiden oppdatere med nye ferdigheter, prosjekter, oppgaver og mer.
For å enkelt fylle ut kolonne 4 om anvendte ferdigheter anbefaler vi å gjennomgå Modul 3 – Finn dine styrker.
- Denne øvelsen kan gi deg noen aha-opplevelser. Når du kjenner dine styrker, ferdigheter og kan sette ord på konkrete resultater.
- Når du har fylt ut skjemaet, let etter fellesnevnere fra listen over områder du har jobbet med, gjerne fire til seks områder
Bruk skjemaet, lag overskrifter og konkretiser din erfaring, dine kunnskaper og ferdigheter på hvert område.
Tips:
Tren på å snakke høyt om dine kompetanseområder både for deg selv og gjerne foran en annen.
Målet: Vår erfaring er at jo mer bevisst du er på din kompetanse jo flinkere er du til å beskrive den. Det gjør at du kan identifisere mulighetene dine og se hvor din kompetanse kan tas i bruk. Selvinnsikt og bevissthet er nøkkelen for å ta gode valg, uavhengig av hvilken jobbfase du er i.