Råd og tips
Gjør du disse feilene på jobbintervjuet?
– Du blir ikke valgt bort fordi du var nervøs.
Du har forberedt deg godt til intervjuet, du vet blant annet hva du skal svare når de spør om dine svake sider, men hvordan skal du opptre for å gjøre deg til den beste kandidaten?
Jon Fredrik Alfsen, fra Impaktor AS, er ekspert på spørsmål rundt kompetanse og karriere. Han mener du ikke burde fokusere så mye på hva du tror arbeidsgiver vil ha, men heller på å fremstille deg på en mest mulig riktig måte, som samtidig er tilpasset arbeidsgivers behov.
– Intervjuet er din mulighet til å vise arbeidsgiver at du er den rette for stillingen. De sidene du trekker frem – enten det er sterke eller svake sider, bør uansett ha en relevans til den stillingen du søker på.
Han mener noe av det viktigste er å gi svarene dine struktur. Ikke svar i hytt og pine, men vit hvor du skal i det du forteller. Klarer du å krysse av de fleste punktene under er du godt på vei til å gjøre et godt inntrykk.
- Vær ydmyk, men opptre bestemt.
- Kan du vise frem din selvinnsikt og refleksjonsevne vil du imponere intervjueren.
- Ta deg tid til å tenke i situasjonen.
- Du skylder deg selv og du skylder arbeidsgiver å gi et så godt og troverdig bilde av deg selv, slik at begge parter kan vurdere om det er grunnlag for ansettelse.
- Tenk på hvordan du fremstår. Om du greier å fremstå som offensiv, troverdig og ydmyk, samtidig som du er deg selv, så bør du stille sterkt.
Du får jobben selv om du er nervøs
Det er lett å føle seg ubekvem i en intervjusituasjon hvor det sitter opptil flere personer på andre siden av bordet, som følger med på alt du sier, og hvordan du oppfører deg.
Vårt karrieretilbud
Vi hjelper deg med CV, søknad og forberedelser til jobbintervjuet. I tillegg kan våre advokater lese gjennom kontrakten din FØR du signerer.
Det er langt i fra nok å stille godt forberedt. En viktig forutsetning for å gi et godt inntrykk er at du er til stedet under selve intervjuet. Husk at det er greit og naturlig å være litt nervøs.
– Det er også lett å henge seg opp i at man har sagt noe man ikke burde sagt, men da er det greit å huske på at det er få ting man ikke kan rette opp igjen. Arbeidsgivere vil ikke utelukke deg på bakgrunn av at du var for nervøs under intervjuet, sier Alfsen.
Selv om du er nervøs bør du tenke på kroppspråket ditt. Enten du vil det eller ikke, vil det være en del av inntrykket arbeidsgiveren sitter igjen med.
Vår kommunikasjon er mer enn bare de ordene som sies. En stor del av det budskapet vi kommuniserer er gjennom ikke-verbale kanaler som kroppsspråk, blikkontakt og stemmebruk.
– Det å ikke si noe er også kommunikasjon. Når det gjelder kroppsspråket kan det være greit å tenke på at uvaner ofte er mer synlige i situasjoner hvor man er nervøs, sier Alfsen.
Men informasjon fra kroppsspråket ditt kan også brukes til å kvalitetssikre det du sier. Kroppsspråket signaliserer ofte mer ærlighet enn de ordene som blir sagt. Så kroppsspråket kan dermed brukes til å sjekke ut om du er ærlig eller ikke.
– Det er viktig at du holder øyekontakt med den som intervjuer. Se direkte på han/hun, men ikke stirr eller flakk med øynene. Er det flere intervjuere tilstede, kan det være greit å veksle og ikke bare gi all oppmerksomheten til den ene som snakker, ikke minst fordi alle vil være med i vurderingen, sier Alfsen.
– Prøv å sitte rett i ryggen, og hold armer og ben i ro, slik at ikke unødvendig ”fibling” tar oppmerksomheten fra det du sier, sier han.
Ta ansvar for at intervjuet blir bra
Ansettelsesintervjuer kan variere enormt både i form og innhold, og intervjuere vil være forskjellige med hensyn til hva de vektlegger. Ideelt sett er det stillingsbeskrivelsen og kravspesifikasjonen som skal legges til grunn for dette.
– Likevel er det ikke til å komme i fra at noen intervjuere også velger ut i fra den man foretrekker – kanskje også med hensyn til hva som stemte best i forhold til kjemi, sier Alfsen.
Du må ta ditt ansvar for at intervjuet skal bli vellykket. Det er ikke lurt å vente på at du skal få de riktige spørsmålene som likevel kanskje aldri dukker opp. Derfor kan det være greit at du selv tar noe av styringen, og i hvert fall sørger for at du får den informasjonen som du selv har behov for.