Tema: Samferdsel og infrastruktur
Tunnelboremaskiner i jernbaneprosjekter
Lurer du på hvordan tunnelboremaskiner virker og hvor kostnadseffektive de er? Se video fra fagmøte i regi av Tekna jernbane
Lurer du på hvordan tunnelboremaskiner virker og hvor kostnadseffektive de er?
Faggruppen Tekna Jernbane arrangerte et fagmøte 9.ende juni i Ingeniørenes Hus som ga teknisk innblikk i bruk av tunnelboremaskiner. Arrangementet ble direktesendt og opptaket finner du her:
Tunnelboremaskiner(TBMer) har vært i bruk i Norge før også, men da til tunneler i vannkraftproduksjon. Siste gjennomslag var i desember 2015 når Statkraft kunne feire gjennomslaget for den nye tilløpstunnelen til ny kraftstasjon i Nedre Røssåga. Før det har ikke TBM vært i bruk i Norge siden 1990-tallet.
Fem! tunnelboremaskiner snart på plass
Satsingene som vi ser nå innen jernbanebyggingen i Norge, medfører mye tunnelbygging og har åpnet opp for bruk av TBM i samferdselsprosjekter. Det er svært spennende å følge utviklingen når ikke mindre enn fem maskiner skal gnage seg gjennom norske fjellmasser. En maskin er i gang i prosjektet Bergen-Arna, og ikke mindre enn fire maskiner er på vei til Follobaneprosjektet.
Det er sedvane å gi hver maskin sitt eget kallenavn, og TBMen som er i gang med nye Ulriken tunnel har fått navnet Ulrikke. Vi vet ikke om det blir utlyst navnekonkurranse til firlingene som skal gang på Follobanen, men synes jo at det ville være en god ide.
Teknisk ukeblad har publisert mye stoff om tunnelboremaskiner det siste året og vi anbefaler gjerne en av de siste artiklene; Slik virker en tunnelboremaskin.
Se hvilke andre nettverk og arrangementer Tekna kan tilby innen fagområdene samferdsel og infrastruktur.