Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
En sensor på sykkelen varsler bilen om at den nærmer seg
En sensor på sykkelen varsler bilen om at den nærmer seg.

Tema: Samferdsel og infrastruktur

Kan sykler snakke?

Tekst av Helge Jensen, styreleder i Norsk veg- og trafikkfaglig forening, tilknyttet Tekna Publisert: 21. sep. 2022

På verdenskongressen for intelligente transportsystemer (ITS) ser vi det siste og råeste av teknologi for bedre transportløsninger. I år er kongressen i Los Angeles, og som vanlig i USA blir det mye som dreier seg om veitrafikk. Når det er sagt, så ser vi også at amerikanerne er mer og mer opptatt av å løse miljøutfordringene som følger med bilbruk – det skal de ha!

Helge Jensen forteller direkte fra kongressen:
—Det er spennende å se at sikkerhetsløsninger for sykkel blir demonstrert her. Med en sensor i sykkelen kan den snakke direkte med bilen, og gi et varsel om at en syklist nærmer seg før sjåføren ser det – f eks fra en sidegate, forteller han.

—Med økende satsinger på sykling synes vi dette var et spennende bidrag å oppleve. I demoen var bilen satt opp til å autobremse når syklisten kom for nær.
Dette er bare ett av eksemplene fra familien av teknologier innenfor V2X (vehicle-to-everything) som gjør at infrastruktur og brukere av den er koblet sammen. Dermed ligger alt til rette for sikkerhetssystemer som bidrar til færre ulykker, fortsetter han.

Som styreleder i Norsk veg- og trafikkfaglig forening deltar Helge Jensen på årets ITS World Congress. Med sin bakgrunn fra samferdsel og ITS, ser han særlig etter teknologistatus, og skal bidra til at NVTF har relevante faglige kompetanseaktiviteter framover.

—Som utsending til kongressen har jeg sett spesielt etter teknologi for trafikksikkerhetsløsninger fordi vi jo har hatt mange ulykker i år. Hovedinntrykket er at det finnes moden teknologi som kan bidra til å få statistikken videre nedover igjen.
Men på ITS-kongressen får vi bekreftet hva vi trodde: at utfordringene er hva hver enkelt av oss vil akseptere – ikke det teknologiske, sier Helge Jensen.

Det hører også med å fortelle hva som er mulig å få til – og at fagmiljøene blir utfordret tilbake. Gjerne med påminnelser om tekniske transportløsninger er til for oss, når vi skal forflytte oss selv eller "noe". Det må vi aldri glemme!

Les flere nyheter fra kongressen

I nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022-2025 (PDF) er teknologi omtalt i kapittel 18.

Les også