Tema: Samferdsel og infrastruktur
Grønt skifte i skipsfart
Skipsfarten opplever et krav om grønt skifte og må endre seg raskt med nytt regelverk fra årsskiftet. Hvilke utfordringer medfører dette for skipsfarten?
Grønt skifte: Hvilke utfordringer møter skipsfart med inntreden av nytt regelverk ved neste årsskifte?
Skipsfarten skal bli «grønnere». Det er store miljø- og klimagevinster i dette. Men det er kostbart.
Gunnar Malm Gamlem, fagsjef for miljø i Norges Rederiforbund, kom til Tekna 10. april. Han fortalte om de nødvendige endringene skipsfarten nå går inn i for å oppnå et grønt skifte. Gamlem har ansvar for Rederiforbundets miljøpolitikk, på områder som klima, lokal luftforurensing, utslipp til sjø, forsøpling av havet og resirkulering av skip.
Agenda:
– miljørettslige prinsipper
– Utvikling av relevant regelverk
– Drivhusgasser og CO2
– Utslipp av lokale eksosgasser
– Sjøtransport versus annen transport
– Gjenvinning av skip
Se opptak av foredraget:
En av de største utfordringene i skipsfart er utslipp av klimagasser, spesielt CO2. Utslippene skal halveres frem til 2050. Dette innebærer faktisk at hver ny transportenhet må kuttes med 70-90%. Regelverket går på når skipet bygges, og et skip har mer enn 30 års levetid. Derfor må man være tidlig ute. Det er også viktig å differensiere løsninger for de ulike skipstypene, som containerskip, tørrbulk, stykkgodsskip etc.
Det er stort fokus på å elektrifisere de små ferjene. Og det er bra!
Men, det er store skip har størst utslipp og batterier kommer til kort for store skip.
Det er store fordeler med sjøtransport, så det er viktig å kutte utslipp, men ikke handel.
Det var Faggruppe for energi, industri og miljø som inviterte.