Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Fraktskip med sjømann passerer et annet fraktskip

Tema: Samferdsel og infrastruktur

Fremtidig skipsfart gjennom Nordøstpassasjen

Oppdatert: 10. nov. 2021 Streaming

Få en oversikt over utviklingen og hvilke faktorer som vil påvirke fremtidig bruk av Nordøstpassasjen.

Regulær skipstrafikk mellom Atlanterhavet og Stillehavet via Nordøstpassasjen ble lenge betraktet som urealistisk på grunn av isforholdene. Dette bildet har forandret seg med den pågående issmeltingen. Den kortere distansen mellom Europa og Nordøst-Asia med bruk av Nordøstpassasjen, sammenlignet med sydligere ruter, er tiltrekkende for mange aktører.

Is er ikke den eneste faktor som påvirker mulighetene. Etablerte internasjonale logistikk-kjeder kan ikke enkelt forandres. En sentral del av passasjen utgjøres av Den nordlige sjørute – havområdet langs Sibir-kysten som i praksis administreres av Russland. Russiske interesser og utviklingen av russisk politikk for sjøruten blir derfor et nøkkelspørsmål. I senere år har transport av ressurser ut av russisk Arktis skutt fart, mens antallet internasjonale transitt-seilinger fortsatt er beskjedent. Russlands mål er at de skal øke. Hva er forutsetningene for at det skal skje?

Om foredragsholderen

Arild Moe er statsviter og seniorforsker ved Fridtjof Nansens Institutt (FNI). Moe har i sin forskning særlig vært opptatt av petroleumspolitikk, med vekt på russisk energisektor. Moe arbeider også med skipsfart i Arktis, spesielt utviklingen av den Nordlige sjørute, der han analyserer økonomiske drivkrefter så vel som politiske og juridiske rammebetingelser.

Les også