Tema: Samferdsel og infrastruktur
Bare det som telles teller
De gående har lett for å falle ut i prioriteringer når det gjelder investeringer i vegsektoren. Det er problemene med kork og kaos for biltrafikken som står øverst på listen når penger skal fordeles.
De gåendes problemer kommer ikke opp på agendaen fordi de ikke er tilstrekkelig synlige for beslutningstagere. Målet for dette møtet er å løfte fram de gående i verktøyene vi bruker i planlegging innen samferdsel.
Hypotesen er det er de kvantitative tellingene som betyr noe. Hvis vi ikke vet noe om omfanget av gående; hvor mange som går og hvor de går, og om transportarbeidet de gående står for, så blir de heller ikke regnet med i analysene og i planleggingen.
Er det rett og slett slik at det bare er
det som telles som teller?
Oppsummering fra foredragene:
Gående: Den glemte trafikantgruppen
Gående er den mest tallrike trafikantgruppen, men også den vi har minst data på. Mens vi har gode modeller og mye data for bil, kollektivtrafikk og sykling, faller gange ofte mellom to stoler. Dette fagmøtet, arrangert av Norsk vei- og trafikkfaglig forening, region Østlandet, satte fokus på behovet for bedre datainnsamling og forståelse av gangtrafikk.
Frida Andersson: Behov for bedre datainnsamling
Frida Andersson fra Rambøll presenterte en internasjonal studie om datainnsamling for gange og sykkel, gjennomført i samarbeid med elleve europeiske byer og regioner, inkludert Vegvesenet, Grimstad kommune og Trondheim kommune. Studien avdekket at data om gange er utilstrekkelig, noe som påvirker vår politikk, planlegging og investeringer i infrastruktur for gående. Andersson fremhevet viktigheten av å sette klare mål for datainnsamling og å tilpasse indikatorer etter behov, fremfor å samle data basert på hva som er lett tilgjengelig.
Stefan Flügel: Transportmodeller og gange
Stefan Flügel fra Transportøkonomisk institutt diskuterte utfordringer og muligheter ved bruk av transportmodeller for å predikere gåturer. Flügel påpekte at tradisjonelle modeller ofte mangler evnen til å håndtere kortere gåturer og kombinasjonsreiser, som gange og kollektivtransport. Han argumenterte for behovet for bedre atferdsmodellering og bruk av simuleringsmodeller for å forstå komplekse transportsystemer.
Gunnar Berglund: Gange i GIS-analyser
Gunnar Berglund fra Asplan Viak viste hvordan GIS-analyser kan brukes til å modellere gangstrømmer og vurdere gangpotensial i byområder. Ved å bruke detaljert datagrunnlag fra Open Street Map og NVDB, kan man analysere tilgjengelighet og infrastruktur for gående. Berglund demonstrerte hvordan analyser av gangtilgjengelighet kan identifisere områder med høyt potensial for økt gange.
Veien videre: Behov for bedre data og samarbeid
Fagmøtet avslørte et klart behov for bedre datainnsamling og analyse av gangtrafikk. Det ble diskutert hvordan nye teknologier, som GPS-sporing og kunstig intelligens, kan brukes til å samle mer nøyaktige og relevante data. I tillegg ble det påpekt viktigheten av å forstå beslutningstakernes behov og å utvikle modeller som kan gi svar på relevante spørsmål.