Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mattelærer som underviser barn

Tema: Realfag og utdanning

Lærerprat: Utforskende opplegg i matematikk

Oppdatert: 10. nov. 2022 Streaming

Utforskning og problemløsning har fått en sentral plass i de nye læreplanene i matematikk. Hvordan kan dette være med å heve kvaliteten på undervisningen i faget?

Gjennom kompetansemålene, og som et av kjerneelementene i matematikk, har "utforsking og problemløsning" fått en sentral plass i ny læreplan etter innføring av fagfornyelsen. Men hvordan kan utforsking og problemløsning heve kvaliteten på den daglige undervisningen, slik at elevene skal sitte igjen med fagkunnskap i ettertid?

Håvard Andreassen er lektor i matematikk, økonomi og samfunnskunnskap ved Valle Hovin videregående skole, og har god erfaring med å lage utforskende undervisningsopplegg i matematikk. Han har holdt en rekke foredrag om temaet, har vært konsulent for læreverket Sinus, og har skrevet masteroppgave om utforsking og problemløsning. I denne Lærerpraten vil han ta oss igjennom hvordan han tenker når han skal lage egne undervisningopplegg, og dele erfaringer han har gjort seg i dette arbeidet.

Vi belyser spørsmål som:

  • Hvordan kan jeg lage oppgaver som legger til rette for utforsking og problemløsning som oppfyller kompetansemål?
  • Hvordan kan jeg få elevene til å utforske å løse ukjente problem?
  • Hvordan sikrer jeg at elevene lærer noe gjennom utforsking og problemløsning?
  • Hvordan kan jeg samkjøre dette med de andre delene av undervisningen min?

Finn flere opptak fra Lærerprat og annet realfagsstoff.

Les også