Tema: Realfag og utdanning
Lærerprat: Utforskende opplegg i matematikk
Utforskning og problemløsning har fått en sentral plass i de nye læreplanene i matematikk. Hvordan kan dette være med å heve kvaliteten på undervisningen i faget?
Gjennom kompetansemålene, og som et av kjerneelementene i matematikk, har "utforsking og problemløsning" fått en sentral plass i ny læreplan etter innføring av fagfornyelsen. Men hvordan kan utforsking og problemløsning heve kvaliteten på den daglige undervisningen, slik at elevene skal sitte igjen med fagkunnskap i ettertid?
Håvard Andreassen er lektor i matematikk, økonomi og samfunnskunnskap ved Valle Hovin videregående skole, og har god erfaring med å lage utforskende undervisningsopplegg i matematikk. Han har holdt en rekke foredrag om temaet, har vært konsulent for læreverket Sinus, og har skrevet masteroppgave om utforsking og problemløsning. I denne Lærerpraten vil han ta oss igjennom hvordan han tenker når han skal lage egne undervisningopplegg, og dele erfaringer han har gjort seg i dette arbeidet.
Vi belyser spørsmål som:
- Hvordan kan jeg lage oppgaver som legger til rette for utforsking og problemløsning som oppfyller kompetansemål?
- Hvordan kan jeg få elevene til å utforske å løse ukjente problem?
- Hvordan sikrer jeg at elevene lærer noe gjennom utforsking og problemløsning?
- Hvordan kan jeg samkjøre dette med de andre delene av undervisningen min?
Finn flere opptak fra Lærerprat og annet realfagsstoff.
Om Lærerprat
I webinarserien Lærerprat ønsker vi å ta opp temaer som er relevante for lærere, lærerstudenter og andre interesserte. Har du innspill til temaer? Send oss en epost! Tekna organiserer Norges flinkeste realfagslærere, og arrangerer seminarer, kurs og nettverk for medlemmer som jobber med rekruttering til realfag og skole. Det gjør vi fordi realfaglig kunnskap er nødvendig for å løse mange av fremtidens utfordringer! Se mer på Tekna Realfagslærerne.