Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
barn har festet lekeraketter på ryggen

Tema: Realfag og utdanning

Fra romfart til resirkulering

Oppdatert: 15. aug. 2024 Streaming

Hvordan får vi flere unge til å se mulighetene innen teknologi- og realfag?

Aktualisering av realfagene gjennom arbeidslivsrelevans og systematisk bruk av uformelle læringsarenaer, rollemodeller og praktiske aktiviteter.

Kompetanse innen teknologi- og realfag er nøkkelen til å løse mange av de store utfordringene vi nå står ovenfor i et samfunn drevet av digitalisering og bærekraft. For å møte den stigende etterspørselen i et arbeidsliv i rask endring, trenger vi at flere velger en utdanning og yrkesvei innen realfag- og teknologi. Både volumet og mangfoldet i rekrutteringen må opp.

Samtidig ser vi en nedgang blant norske elevers motivasjon og interesse for skole generelt, og for realfag spesielt i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen. Det er også en kritisk nedgang i antallet som ønsker å utdanne seg til undervisere i disse fagene. Endringer tar tid, men vi vet hva som virker for å motivere og trigge realfagsinteresse hos barn og unge: å møte rollemodeller, løse praktiske oppgaver, bryne seg på virkelighetsnære problemstillinger, se fagene i kontekst, og få bedre kunnskap om nødvendigheten og mulighetene innen fagene.

Vi etterspør en langsiktig handlingsplan for økt satsing på teknologi og realfag, og politisk vilje til å gå fra ord til handling hos myndighetene. Vi må dra nytte av viljen og ressursene til alle dem som trenger kompetansen og som ønsker å bidra, og få en mer systematisk bruk av de uformelle læringsarenaene. Alt ansvaret kan ikke ligge hos lærerne. Sammen må vi gjøre mer av det vi vet virker.

Deltakere:

  • Sindre Lysø (Ap), statssekretær i Kunnskapsdepartementet
  • Silje Wolff (innleder, NSR)
  • Guro Rørvik (ordstyrer, NSR)
  • Lars Marøy (Vitensenterforeningen)
  • Elin Glad (STEM økosystem)
  • Ingrid Schølberg (NTNU)
  • First Scandinavia (TBD)
  • Elisabet Haugsbø (Tekna)

Les også