Tema: Realfag og utdanning
Fra romfart til resirkulering
Hvordan får vi flere unge til å se mulighetene innen teknologi- og realfag?
Aktualisering av realfagene gjennom arbeidslivsrelevans og systematisk bruk av uformelle læringsarenaer, rollemodeller og praktiske aktiviteter.
Kompetanse innen teknologi- og realfag er nøkkelen til å løse mange av de store utfordringene vi nå står ovenfor i et samfunn drevet av digitalisering og bærekraft. For å møte den stigende etterspørselen i et arbeidsliv i rask endring, trenger vi at flere velger en utdanning og yrkesvei innen realfag- og teknologi. Både volumet og mangfoldet i rekrutteringen må opp.
Samtidig ser vi en nedgang blant norske elevers motivasjon og interesse for skole generelt, og for realfag spesielt i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen. Det er også en kritisk nedgang i antallet som ønsker å utdanne seg til undervisere i disse fagene. Endringer tar tid, men vi vet hva som virker for å motivere og trigge realfagsinteresse hos barn og unge: å møte rollemodeller, løse praktiske oppgaver, bryne seg på virkelighetsnære problemstillinger, se fagene i kontekst, og få bedre kunnskap om nødvendigheten og mulighetene innen fagene.
Vi etterspør en langsiktig handlingsplan for økt satsing på teknologi og realfag, og politisk vilje til å gå fra ord til handling hos myndighetene. Vi må dra nytte av viljen og ressursene til alle dem som trenger kompetansen og som ønsker å bidra, og få en mer systematisk bruk av de uformelle læringsarenaene. Alt ansvaret kan ikke ligge hos lærerne. Sammen må vi gjøre mer av det vi vet virker.
Deltakere:
- Sindre Lysø (Ap), statssekretær i Kunnskapsdepartementet
- Silje Wolff (innleder, NSR)
- Guro Rørvik (ordstyrer, NSR)
- Lars Marøy (Vitensenterforeningen)
- Elin Glad (STEM økosystem)
- Ingrid Schølberg (NTNU)
- First Scandinavia (TBD)
- Elisabet Haugsbø (Tekna)
Vi var på Arendalsuka!
Tekna var med på flere arrangementer for å belyse viktige saker innen våre områder. Opptak fra arrangementene våre på Arendalsuka kan sees her:
- Må byggebransjen på rehab?
- KI-kompetanse på jobb: Alle må ha det, men hvem tar ansvaret?
- Har vi råd til å fortsette med bruk og kast på energiområdet?
- Er det god butikk å være god på fiskehelse?
- Skaperkraften Norge trenger nå
- Trenger Norge en nasjonal sky?
- Fra romfart til resirkulering
- KI, påvirkningsoperasjoner og stortingsvalget 2025 – er vi rustet?