Tema: Realfag og utdanning
Kodetimen er timen du ikke hopper over i år!
– Jeg kan ikke nok om data, tenker noen lærere kanskje, men det trenger du ikke å kunne for å gjennomføre Kodetimen. Lær Kidsa Koding har allerede planlagt denne timen, og oppleggene er så intuitive at å gjennomføre Kodetimen selv er nok, for å kunne veilede elevene.
Andre uken i desember (7-13. desember) har alle norske barn muligheten til å delta på en skoletime med programmering. Dette er en unik mulighet som ingen lærere bør la gå fra seg eller elever bør gå glipp av.
Men hvorfor skal elevene kode?
Våre barn er veldig flinke til å bruke teknologi, men har for liten kunnskap om hvordan den samme teknologien virker. Det burde uroe oss.
Allerede i dag er mye av det vi omgir oss med i hverdagen utviklet av mennesker som kan programmere. Når det går i stykker er vi avhengig av deres kompetanse for å få fikset problemet.
En undersøkelse gjennomført i EU viser at Europa vil mangle kvalifisert arbeidskraft til å fylle 800 000 it-jobber i 2020. I Norge sliter vi i dag med å fylle opp alle studieplassene innen informasjonsteknologi. Dette står i sterk kontrast til hvor avhengig vi er av it-kompetanse for å løse samfunnets nåværende og kommende utfordringer.
Alle skal ikke bli programmerere
Selvsagt skal ikke alle barn i Norge bli programmerere når de blir voksne, men også elektrikere, sykepleiere, lærere og advokater har behov for å forstå hvordan datamaskiner virker for å mestre jobbene sine, og ikke minst for å kunne påvirke hvordan samfunnet vårt skal utvikle seg.
Når et barn lærer å programmere sitt eget spill, er det også starten på å forstå hvordan digital informasjon er organisert. Denne ene timen med programmering er for de fleste det første møte med nødvendig allmennkunnskap som de lærer på en morsom måte. For noen barn er Kodetimen også døråpneren til en verden de ikke visste fantes. En retning som både blir deres hobby, utdannelse og levebrød i fremtiden.
Internasjonal dugnad
Kodetimen er del av den internasjonale dugnaden Hour of Code som har som må å gi alle barn i verden nødvendig kunnskap for å mestre livet i det 21. århundre. I 2013 deltok rundt 10 000 norske elever. I 2014 fikk Lær Kidsa Koding med nesten 25 000 elever, og på verdensbasis deltok over 110 millioner elever fra alle kontinenter. I år er målet at over 50 000 norske elever deltar.
Foreldre, lærere og elever: Hjelp Lær Kidsa Koding å nå målet!
På kodetimen.no får dere vite mer om hvordan dere kan bidra.
Les mer om hva Tekna gjør for å fremme utdanning og realfag.