
Tema: Realfag og utdanning
Digitale orakler eller digitale idioter?
Skolehverdagen har blitt mer digital enn noen sinne, samtidig ønsker foresatte, elever og mange lærere å få læreboka tilbake! Hva vet vi egentlig om læringsutbyttet fra mer digital undervisning? Og hva har skolene behov for?
Representanter fra forskningsmiljøer, UH-sektoren og politikere tar et dypdykk inn i hva forskningen sier og hvordan vi skal tilrettelegge for at skolene får rom for å sørge for at elevene får best mulig læringsutbytte av undervisningen sin.
Temaer som utforskes:
Hva sier forskningen om læringsutbyttet av digital undervisning?
-
Oddny Solheim, leder av Kunnskapssenter for utdanning ved UiS
-
Marte Blikstad-Balas, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Hvordan sikrer vi at lærerne våre har den nødvendige kompetansen til å bruke digitale verktøy og læringsressurser effektivt?
-
Julie Remen Midtgarden, Byråd for utdanning Oslo kommune
-
Øystein Mathisen, Stortingsrepresentant
Hvordan er ståa faktisk i skolen og lærerutdanningen? Hva tar egentlig elevene med seg når det gjelder digitale ferdigheter og læringsutbytte?
-
Kristina Johnsdatter Andreasen, universitetslektor ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo Met
-
Elisabeth Merete Engum, erfaren lærer fra Amalie Skram videregående skole
Tekna Realfagslærerne
Tekna Realfagslærerne er et nettverk for realfagslærere og andre som er opptatt av undervisning og skolepolitikk. Nettverket jobber for å styrke realfagene i skolen og bidra til å øke lektorenes posisjon, rettigheter og faglige utvikling. Nettverket er kun for Tekna-medlemmer, og det er helt gratis og uforpliktende å delta. Bli med i nettverket