Tema: Bygg
Bygger for fremtiden
Frem til 2033 skal det bygges veier, broer og tunneler for 1.200 milliarder kroner i Norge. Heidi Berg gjør det hele enklere, raskere og mer oversiktlig - for både oss og dem som kommer etter oss.
Tidligere, når et byggeprosjekt var ferdig, klippet man en snor, pakket bort tegningene, tok på seg et nytt prosjekt og tegnet på nytt. Igjen og igjen.
– Skulle man ta med seg tegninger til et annet prosjekt, fikk man dessuten datatap for hver eneste leveranse, sier Heidi Berg som har jobbet et halvt yrkesliv med å digitalisere prosjekteringen av samferdsel og infrastruktur.
– Om jeg har lest «Brobyggerne»? Jeg elsker den boka! Altså, bare tenk…
– Tenk så mye bortkastet tid, som kunne vært bruk på noe annet!
Berg står blant kabler, pukk og maskiner ved Sollihøgda, hvor arbeidet med ny E16, Sandvika-Skaret, pågår for fullt. Det drypper fra tunneltaket og ned på den ennå lunkne asfalten, som kleber seg til verneskoene.
– Om jeg har lest «Brobyggerne»? Jeg elsker den boka! Altså, bare tenk…
Hun retter på hjelmen, og fortsetter:
– Før kunne en bro bestå av flere hundre håndtegninger. Tenk på hvor mange broer og tuneller det er på Bergensbanen, og på hvor og når de ble bygget. Altså, det prosjektet er så rått!
Brobyggerne
«Brobyggerne», som altså er blant Heidi Berg sine favorittbøker, begynner slik:
Tre små brødre skal straffes for å ha stjålet materialer fra en repslager. I grevens tid viser det seg imidlertid at materialene er brukt til å lage en kopi av selveste Gokstadskipet. En veldedighetslosje forstår at fattigguttene har et ekstraordinært talent for ingeniørkunst, og sender dem til teknisk høyskole i Dresden. Prisen? Å bygge Bergensbanen.
114 år senere peker Heidi mot et brospenn på Sollihøgda.
– Med denne broen var det ganske annerledes. Nå har vi kommet veldig langt med modelleringsteknolgien!
Broen er så å si ferdig, og bærer for øyeblikket en hel serie parkerte anleggsmaskiner. Men allerede før en eneste bropilar var støpt, kunne entreprenørene stå der hun står, rette mobilen der broen står i dag, og se en kompleks modell med 3D-konstruksjoner av terreng, bygninger, kabler og vegetasjon på mobilskjermen.
Unngår unødig arbeid
Mye takket være at Heidi ikke likte unødvendig arbeid i studietiden.
– Som student var jeg interessert i å lære av andre ingeniører sine arbeid og erfaringer. Men tegninger ble bare kastet når et prosjekt var ferdig. Masse godt arbeid med stor overføringsverdi, rett i søpla.
I Vianova Systems, og siden i Trimble etter oppkjøpet i 2015, har hun vært helt sentral i utviklingen av Novapoint – en programvare som altså lar enreprenører tegne detaljerte 3D-modeller av veier, broer og tuneller.
Programmet er integrert med BIM-serveren (BIM står for BygningsInformasjonsModellering) for infrastruktur, og gjør samhandling enkelt hele veien fra prosjektering og bygging til vedlikehold, riving og gjenvinning.
Men ikke minst: Data fra et prosjekt kan enkelt tas med til et annet, for eksempel fra E16-prosjektet på Sollihøgda til ny E18 gjennom Bærum.
– Å digitalisere og forvalte data, å bruke det om igjen, handler egentlig om å bruke tiden riktig
Gjenbruket sparer de involverte for tid, og samfunnet for penger.
– Dagens ingeniører lager veldig rike og gode modeller. Dette er gull, som vi må ta vare på, sier Heidi.
– Å digitalisere og forvalte data, å bruke det om igjen, handler egentlig om å bruke tiden riktig. Om å få ting gjort slik at vi kan bruke tiden vår godt.
Heidi vokste opp med Lego. Anleggsplassen var bak sofaen, og Heidi var byggeleder. Men vel så viktig som resultatet var rekkefølgen. At ting skjedde steg for steg, til rett tid. Det handlet om flyt, og om å tenke fremover. Slik skulle hun ønske at også myndigheter og entreprenører tenkte i gamledager. Grunnen under føttene våre, især i og rundt byene, er nemlig full av kabler, rør og andre hindre – og ofte i et virrvarr det er vanskelig å få oversikt over.
– Jeg skulle ønske de som bygget før tenkte litt på oss som satt her inne i fremtiden. Over bakken er det relativt oversiktlig. Under bakken er det kaos. Med dagens modeller blir det ikke bare mer detaljert og mer effektivt, sier hun og setter seg i bilen.
– Det blir også mer oversiktlig for dem som kommer etter oss.