Tema: Helse, miljø og biovitenskap
Grønnvask - hvordan oppnå mer enn fagre ord?
Noen virksomheter jobber reellt med bærekraft og samfunnsansvar. For andre er bærekraft kun en del av kommunikasjonsstrategien mens driften fortsetter slik den alltid har gjort. Hvordan få bærekraftsstrategier til å bli mer enn fine ord?
- Hvordan kan du oppdage grønnvasking?
- Hva er forskjellen på grønnvask og skikkelig bærekraftsstrategi?
- Hva vet vi om grønnvask i Norge og hvilke tiltak gjøres å unngå det?
Vi har invitert disse aktørene til samtale:
- Forbrukerrådet: Er bedriftene så bærekraftige som de forteller forbrukerne at de er?
- Skift Norge, som blant annet jobber med Grønnvaskingsplakaten, som du kan lese om og få din arbeidsgiver til å signere.
- Forbruksforskningsinstituttet SIFO, som forsker på forbrukeradferd, bærekraft og mye mer.
Tekna Klima
Tekna Klima er et nettverk som jobber for å skape tverrfaglige møteplasser, formidle forskning og gi et faglig tilbud til medlemmer som engasjerer seg i klimaendringer. I tilpasningen til klimaendringene er det viktig å bruke vitenskapelig og teknologisk innsikt fra mange fagområder og bransjer, som kan dra nytte av hverandre gjennom felles møteplasser, utveksling av kunnskap og nettverksbygging. Nettverket er kun for Tekna-medlemmer, og det er helt gratis og uforpliktende å delta. Bli med i nettverket