Hopp til innhold
Stein Wesenberg
Stein D. Wesenberg

Tema: Ledelse og utvikling

Ledere må få bedre KI-kompetanse

Publisert: 28. mars 2025

67 prosent av selskapene mangler nødvendig kompetanse til å benytte seg av kunstig intelligens, Ifølge NHOs Kompetansebarometeret for 2024. Det bør vi gjøre noe med.

Våren 2024 viste NHOs rapport «Kunstig intelligens i Norge» at kun 25 prosent av norske virksomheter hadde tatt i bruk Kunstig Intelligens på en eller annen måte.

– Ståa er ikke merkbart bedre ett år etter - man kan trygt si at ganske store deler av det norske arbeidslivet henger etter, sier Stein D. Wesenberg, universitetslektor II ved NMBU og daglig leder i TRI Consulting. Han holder kurset Tekna kurset KI for ledere.

Flere rapporter fra ledende forskningsmiljøer har samme konklusjon. I NIFUs rapport 2/2025, «Kompetanse og arbeidskraft», vises det at det er et stort behov i norsk arbeidsliv for å øke den digitale kompetansen. Målet med å øke kompetansen er å skape fornyelse og forbedring i arbeidslivet.

– Spørsmålet er hvordan får vi til dette? Hva kan vi bruke KI til hvordan skal vi gå fram? Dette er spørsmål flere ledere stiller seg, sier Wesenberg.

Hvordan brukes KI i norske organisasjoner?

Ifølge Wesenberg er det er spesielt tre områder KI kan bli brukt for å skape forbedring: I administrative, strategiske og i organisasjonens kjerneprosesser.

1. Bruk av KI for å forbedre administrativt arbeid

KI kan effektivisere de fleste deler av organisasjonens administrative arbeid. Du kan spare tid ved å automatisere rutineoppgaver som dataregistrering, dokumenthåndtering og e-postbehandling. Møtereferater, tekst og presentasjoner kan lages i en fart vi ikke tidligere har sett. HR-arbeidet, fra rekruttering til opplæring, kan effektiviseres, og på kundeservice kan chatbots og automatiserte systemer håndtere kundehenvendelser. 

2. Strategisk bruk av KI for å skape innovasjon

KI kan analysere en organisasjons tilgjengelige data i sanntid. Dette gjør at KI kan hjelpe organisasjonen med eksempelvis markedsforutsigelse og balansering av produksjonen. Når markedsbehov og forbrukeratferd analyseres raskt, kan bedriften gjøre kontinuerlige markedstilpasninger.  KI støtter også innovasjon ved å forbedre produkter og tjenester, og muliggjør skreddersydde markedsføringsstrategier ved å segmentere kundene bedre.

3. KI kan optimalisere kjernevirksomheten

KI kan brukes til å utvikle og forbedre organisasjonens interne kjerneprosesser. KI-analyser kan optimalisere produktivitet og redusere ineffektive aktiviteter, samtidig som KI kan bidra til kvalitetskontroll ved å overvåke produksjonsprosesser og oppdage feil tidlig. Ved hjelp av KI kan man også optimalisere forsyningskjeder ved å forutsi etterspørsel og effektivisere lagerstyring.

Av disse tre områdene er det primært det administrative arbeidet de fleste norske bedrifter har startet med å forbedre. Norsk arbeidsliv henger etter og vi må komme i gang, sier Wesenberg.

27. mai arrangerer han Tekna-kurset KI for ledere.
Kurset er et tilbud til ledere.

Les også