Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Tema: Ledelse og utvikling

Kommunikasjon og konflikter

Tekst av Tekna Kurs Publisert: 16. nov. 2012

Konflikter og kommunikasjon. Hovedårsaken til at flest nordmenn slutter i jobben er dårlig kommunikasjon på arbeidsplassen.

illustrasjon av konflikt

E24 viser til en undersøkelse som avdekker at hovedårsaken til at nordmenn slutter i jobben er dårlig kommunikasjon på arbeidsplassen. Dårlig kommunikasjon fører ofte til konflikter, som igjen kan føre til ineffektivitet og dårlig arbeidsmiljø.

Konflikter på arbeidsplassen starter gjerne med bagateller og mindre uenigheter som ikke blir håndtert og får vokse seg store. Ofte sliter medarbeidere med samarbeid på grunn av ulik kommunikasjon eller faglige uenigheter, at kolleger over tid mener at en medarbeider ikke er god nok, oppfører seg dårlig eller ”slipper for billig unna med ting”, skriver advokat Kari Bergeius Andersen på nettstedet HR Norge.

Slike konflikter bidrar til ineffektivitet, dårlig arbeidsmiljø og i verste fall sykemeldinger, og det er vesentlig at disse håndteres så raskt som mulig for å hindre eskalering av konflikten. Mange er i tvil om hvordan en håndterer slike konfliktsituasjoner, og mangel på kunnskap om kommunikasjon kan føre til misforståelser blant de ansatte.

Ledernytt foreslår flere ting som kan fjerne tvil og misforståelser på arbeidsplassen. Eksempelvis er det viktig at ord og kroppsspråk går overens. Hvis du sier noe, og kroppen sier noe annet, er det vanskelig for medarbeideren å vite hva du egentlig mener.
Noen viktige element for god kommunikasjon er i følge Ledernytt å være genuint interessert i den andre, skape innlevelse, møte den andre på det ”nivået” den befinner seg på, samt ”matche” kroppsspråk, stemmebruk, toneleie og tempo på en naturlig måte. Mange opplever det som lettere å kommunisere med de som er lik seg selv, men for å lykkes med å kommunisere med andre er det å være bevisst egen og andres kommunikasjon en svært viktig faktor.

Effektiv og empatisk kommunikasjon er sentralt på en arbeidsplass, og kan forebygge ineffektivitet og dårlig arbeidsmiljø. Hvis du vil lære mer om hvordan god kommunikasjon hindrer konflikter, eller hvordan du kan løse en allerede pågående konflikt kan kanskje et kurs i konflikthåndtering være noe for deg?

Les også