Tema: Ledelse og utvikling
5 smarte tips fra årets beste kursholder
Fem smarte tips til kursholdere som vil ha topp-evalueringer!
Hvert år holdes det mer enn 150 medlemsskolekurs for Teknas medlemmer rundt i hele landet. I 2019 var det kurset «Hold magiske presentasjoner!» som fikk den beste evalueringen med en imponerende score på 5,8 av 6 mulige…! Kursholderen er passende nok ekspert i presentasjonsteknikk, Antje Bomann-Larsen, og kurset handlet nettopp om hvordan man kan holde gode kurs og foredrag.
Vil du også ha toppkarakterer på kursevalueringene dine? Vi ba Antje om å dele fem tips til andre kursholdere. Her er svaret hennes:
1. Møt opp minst en time før kurset begynner!
Det er få ting som får opp pulsen hos en kursholder som å sitte i kø når kursstart nærmer seg. Har du beregnet en ekstra time, kan du ankomme (relativt) rolig, også hvis bussen er et kvarter forsinket.
Å være tidlig ute gir deg også en god start sosialt. Er du først i rommet kan du hilse på alle og sørge for at praten kommer i gang blant deltakerne. Jeg har som mål at alt skal være klart 30 minutter før kursstart slik at jeg kan gi deltakerne min fulle oppmerksomhet når de begynner å dukke opp.
2. Prioriter!
På skolen holdt vi presentasjoner for å vise hvor mye vi kunne om et tema. I arbeidslivet handler det i stedet om å gi den viktigste informasjonen. Tenk på hvem publikum er, og finn ut hva du vil de skal sitte igjen med av kurset.
Ikke tenk på hvor mye du kan rekke å si i løpet av kurset eller få plass til på en PowerPoint. I stedet bør du fokusere på hva det er realistisk at deltakerne kan lære og huske på den tilmålte tiden. Less is more!
3. Hold pausene hellig!
Legg inn pauser i programmet når det er gått mellom 45 og 60 minutter. Også monologene dine bør brytes opp: Jeg bruker som tommelfingerregel at enetalen min ikke skal være på mer enn rundt et kvarter av gangen.
En kurstime kan for eksempel deles inn slik: 15 minutter foredrag /15 minutter gruppeoppgave/15 minutter foredrag/Pause
4. Bruk b-tasten på tastaturet!
Ikke la PowerPointen dekke kurset ditt fra start til slutt! Mange starter først med å presentere seg selv når de har åpnet presentasjonen på PC-en, men da har de latt PowerPointen ta over rollen som kursleder.
Her får du et tips, som gjør det enkelt å skru presentasjonen av og på:
B-tasten på tastaturet ditt, kan mer enn å skrive «bacon» og «badeand»: Trykker du på b-en underveis i en presentasjon, blir lerretet svart. Trykker du på samme tasten igjen, kommer presentasjonen din tilbake. Det betyr at du kan presentere deg selv før du sjalter inn skjermen, og skru inn og ut presentasjonen etter behov.
5. Vær konkret!
Publikum faller fort fra hvis alt du sier er abstrakt. Lurer du på hva det faktisk vil si å være konkret? Da er du ikke alene! Denne videoen forklarer forskjellen på abstrakt og konkret informasjon – og hva det hele har med softis å gjøre…
Lykke til!