Politisk
Tekna om Revidert nasjonalbudsjett
Med regjeringspartienes budsjettavtale med SV på Stortinget er det nå flertall for bygging av Ocean Space Center i Trondheim. Avtalen betyr at byggingen av forskningssenteret går i henhold til tidsplanene. - Dette har Tekna har kjempet for, sier president i Tekna Lars Olav Grøvik.
Regjeringen foreslo i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett å utsette prosjektet. Dette utløste kritikk fra flere hold, blant annet Tekna.
- Det er godt at man i forhandlingene kom til fornuft og fulgte regjeringens anbefalinger i forhandlingene om Revidert nasjonalbudsjett. Forslaget om å utsette Ocean Space Center kunne slått beina under regjeringens egen ambisjon for havområdet med økt fornybar energiproduksjon, eksport og vekst i havnæringene og bedrifter langs hele kysten, sier Tekna-president Lars Olav Grøvik.
Tekna fryktet at en utsettelse, som regjeringen i utgangspunktet gikk inn for, kunne satt hele prosjektet i fare.
- Dette er et senter som skal sikre norsk teknologiutvikling og industrialisering i det grønne skiftet i havbaserte næringer. Tekna har i en årrekke kjempet for å få senteret i Trondheim på plass, og tror det vil være avgjørende for norsk maritim satsing og grønn omstilling framover, sier Grøvik.
Positivt om forskning
Regjeringen avsatte nylig styret i Forskningsrådet og påla store begrensinger i finansieringen langsiktige prosjekter i forhold til tidligere praksis. Budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og SV innebærer en løsning som bedrer situasjonen for langsiktig forskning, men mange satsingsområder må tåle 20 prosent kutt i sine rammer.
- Tekna er glad for at flere langsiktige forskningsprosjekter nå sikres finansiering, sier Grøvik.
Tekna mener det er et steg i riktig retning at regjeringen øker bevilgningene til forskningsmidler til RES-EU med 50 millioner. Det vil gi forskningsinstituttene mulighet til å delta i Horisont Europa og hente hjem forskningsmidler fra EU.
Bekymringsfullt innen samferdselsområdet
I budsjettenigheten ligger det vedtak om at alle store prosjekter innen transportområdet skal gjennomgås med tanke på nedskalering. Det har vært en sterk kostnadsøkning i bygg- og anleggssektoren, samt at Stortingets behandling av nasjonal transportplan i 2021 ikke samlet flertall for en gjennomførbar investeringsplan. Det er uklart hvilke virkninger dette vil få for kompetansemiljøene i veisektoren. Omorganisering og nedskalering av prosjekter vil kunne få redusere muligheten for å opprettholde og videreutvikle svært viktige kompetansemiljøer.
- Tekna mener Stortinget må be regjeringen om en risikoanalyse av kompetansesituasjonen innen samferdselssektoren, sier Grøvik.
Ifølge Teknas tillitsvalgte har mer enn 1/3 av de ansatte i vegvesenet med med master eller høyere sluttet, eller de er overført fylkene. Det er i dag etter omorganiseringen færre fagfolk på masternivå i vegvesenet og fylkene samlet sett. Situasjonen preges av at det lyses ut stillinger hvor det ikke kommer søkere og som ikke blir besatt. Omorganiseringen har gitt oppsplittede fagmiljøer i Vegvesenet og i fylkene. Fagmiljøer i rådgivende ingeniørbedrifter og hos entreprenører vinner dermed i konkurransen om hodene. Høykonjunktur i nabolandene gjør det også vanskeligere å rekruttere fra utlandet. Vegvesenet har stor turnover og mister sin tradisjonelle rolle med å lære opp nyutdannede fagfolk, som etter noen år i stabile fagmiljøer har kunnet søke seg over i privat virksomhet.