Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Elisabet Haugsbø foran stortinget
Tekna president Elisabet Haugsbø er fornøyd med stortingets vedtak.

Tekna-gjennomslag for satsing på realfag i Stortinget

Publisert: 12. juni 2024

Alternative virkemidler skal sørge for rekruttering av både lærere og studenter til realfag. Dette er en del av regjeringens varslede satsning på realfag. – På høy tid. Dette har Tekna jobbet for å få på plass lenge, sier president i Tekna, Elisabet Haugsbø.

Stortinget vedtok onsdag forrige uke nye lover og regler for opptak til høyere utdanning. I vedtaket ligger det en bestilling på en ny satsing på realfag, som blant annet skal finne alternative måter å rekruttere elever og lærere til realfag. 

-Det er på høy tid at vi får en helhetlig satsning på realfag som bidrar til å snu den negative trenden vi ser på rekruttering til realfag, sier Haugsbø. 

Tekna har allerede spilt inn en rekke forslag til dette arbeidet.

-Vi forventer tiltak ikke bare for å demme opp for den synkende interessen, men også for å øke realfagsinteressen blant norske elever. Vi ser frem til å bidra inn i arbeidet med økt rekruttering til realfagene, sier Haugsbø. 

Vil beholde realfagspoengene

Stortinget understreker viktigheten av å beholde tilleggspoeng for realfag på videregående. Forsknings- og høyreutdanningsminister, Oddmund Hoel, har varslet en evaluering av effekten av tilleggspoeng i realfag – da vil regjeringen også ta stilling til antall poeng.

- Vi mener at man bør gå tilbake til 4 realfagspoeng, ikke kun to som er tilfellet i dag. Realfagspoengene er viktige for å sikre økt rekruttering til realfagene, men også fordi de er med på å beholde og rekruttere gode realfagslektorer i videregående skole, sier Haugsbø. 

PISA-tall fra 2023 viser en økt matteangst og en betydelig tilbakegang i matematikk og naturfag blant norske elever. Norge ligger nå på gjennomsnittsnivået blant OECD-landene i lesing og matte, mens vi ligger under snittet i naturfag. Norge er også på bunn i Norden når det kommer til antall timer naturfag elevene har, med 88 timer i året. I Finland har elevene 147 timer, mens de i Sverige har 133 timer.

Et stort behov

Samtidig som PISA-tallene viser en negativ trend blant norske elever, så viser NHOs kompetansebarometer at 44 prosent av bedriftene har behov for kompetanse innen ingeniør –og tekniske fag. 

-Selv om næringslivet skriker etter denne type kompetanse og færre velger realfaglig utdannelse, har det så langt ikke vært en nasjonal satsing fra myndighetenes side for å snu den negative utviklingen. Vi er glade for å se at dette nå blir prioritert. Vi følger spent med på fortsettelsen blir her, avslutter Haugsbø.

 

Les også