En mer praktisk skole må inneholde mer naturfag
Regjeringen la i forrige uke frem stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. – Det er bra at regjeringen ser behovet for en mer praktisk skole, sier President i Tekna, Elisabet Haugsbø.
Tekna er fornøyd med retningen den nye stortingsmeldingen peker ut, Tekna har i lang tid ment at skolen må bli mer praktisk, og at særlig realfagene er enkle å gjøre mer praktiske og at en mer praktisk tilnærming kan øke interessen for fagene på sikt.
– Det er positivt at regjeringen har kommet med en melding om hvordan skolen skal bli mer praktisk. Vi tror praktisk realfaglig undervisning er viktig for rekrutteringen til realfagelige studier. For eksempel har Lillestrøm kommune kommunale realfagsrom, disse rommene er viktige for den praktiske forståelsen for realfag, og er et viktig bidrag for å øke rekrutteringen til realfagene, sier Tekna-president
Her kan du lese stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole
Tekna-presidenten er også tydelig på at dersom man skal få til dette, så krever det at regjeringen følger opp meldingen med penger i statsbudsjettet som legges frem i oktober.
– For at vi skal lykkes med å innføre en mer praktisk og variert skole er vi avhengig av at regjeringen og stortinget følger opp med nok penger til å sikre gode undervisningsrom og læremateriell som legger til rette for praktisk læring i teknologi – og naturfagene. Vi vet at mange skoler allerede sliter med dårlig råd og vil ikke kunne levere på dette med mindre det også følger med øremerkede midler til satsingen, sier Haugsbø.
Ønsker mer naturfag i barneskolen
Norge henger bak nesten alle sammenlignbare land når det kommer til antall timer naturfag i skolen, også våre naboland er langt foran. Sverige har 140 timer mens Finland har 142 timer naturfag hvert år, Norge har 84. Nå vil regjeringen innføre valgfag i barneskolen, Haugsbø håper det kan være en del av løsningen.
– Vi er nødt til å få flere timer med naturfag, også i barneskolen om vi skal lykkes med å rekruttere nok realister og teknologer fremover. Derfor er det bra at regjeringen innfører valgfag i grunnskolen. I Tekna mener vi at mer naturfag må være en del av valgfagene. Det er en del av løsningen, på kort sikt. På lengre sikt må vi øke det totale timeantallet slik at alle elever kommer med, sier hun.
Før sommerferien så vedtok stortinget nye regler for opptak til høyere utdanning. I det vedtaket ber også stortinget om at regjeringen kommer med alternative måter som kan rekruttere elever og lærere til realfag. Tekna-presidenten er tydelig på at de tiltakene må komme allerede i barneskolen.
Les mer: Tekna-gjennomslag på stortinget
– Naturfag må bli et kjernefag i barneskolen på samme måte som norsk, matte og engelsk, i tillegg ber vi om at regjeringen vurderer en naturfaglig fordypning også for lærere på 1. – 7. trinn. Vi er helt avhengig av at flere unge velger realfag på videregående og på universitetet, da må vi starte i barneskolen, avslutter Haugsbø.
Tekna har lenge etterlyst en mer helhetlig realfagssatsing for å klare dekke behovet for ingeniører, teknologer og realister i arbeidslivet. Les mer om initiativet her:
Les mer: Tekna lanserer ny realfagssatsing
Tekna forventer også at regjeringen følger opp med en realfagssatsing i statsbudsjettet som blir lagt frem 7. oktober.
Les mer om Teknas forventninger til statsbudsjettet her
– Vi er positive til at regjeringen nå endelig signaliserer en satsning på realfagene. Nå forventer vi at dette blir fulgt opp i statsbudsjettet for 2025 med friske midler og konkrete tiltak, som bidrar til å snu den negative utviklingen vi har sett over alt for mange år, sier president i Tekna, Elisabet Haugsbø.