Politisk
Tekna lanserer ny realfagsatsing
Arbeidslivet sliter med å dekke behovet for ingeniører, teknologer og realister. Tekna går nå sammen med flere organisasjoner i en felles satsing for å få flere unge til å velge teknologi- og realfag.
– En realfagsatsing må begynne tidlig. Det er for seint å starte på videregående, ingen 16-åringer våkner en dag og tenker at «yes, jeg skal satse på matte», interessen må vekkes mye før. Og det holder ikke med to timer programmering i 4. klasse, sier visepresident Elisabet Haugsbø i Tekna.
Hun deltok da de seks organisasjonene Tekna, NITO, Abelia, IKT-Norge, Fellesforbundet og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, lanserte det nye felles realfagsinitiativet «STEM for fremtiden» som har som mål å få flere unge til å utdanne seg innen realfag og teknologi. STEM er den engelske forkortelsen for Science, Technology, Engineering and Mathematics.
Haugsbø understreker hvor viktig det er med kompetente lærere for å få flere til å velge STEM-fagene.
– Det er en sammenheng mellom flinke, kompetente og trygge realfagslærere og elever som ser nytte av og ønsker å gå videre med realfag. Lærerne må få tillit til egen kompetanse for å kunne vekke interesse og motivasjon hos elevene, det krever en langsiktig politisk investering i realfag i skolen, sier Haugsbø.
Sammen med de andre aktørene bak det nye iniatiativet sendte Tekna tidligere i februar et brev til kunnskapsminister Tonje Brenna og forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe, og ber regjeringen bli med på en felles mobilisering for teknologi- og realfagene.
Praktisk undervisning
Lanseringen av det nye realfagsinitiativet skjedde hos bedriften MakeKit i Oslo som jobber for å gjøre realfag tilgjengelig for barn og unge gjennom programmerbare leker, og kursing og øvelser for elever og lærere i skolen.
Tirsdag 14. februar var det ledere fra de seks organisasjonene og en gjeng ungdomsskoleelever fra Frydenlund ungdomsskole i Oslo som fikk leke og lære gjennom å bygge trehjuls biler som kunne fjernstyres med en microbit, en programmerbar liten databrikke.
Halldis (14) og Hermine (14) var to av elevene som deltok, de har begge valgt programmering som valgfag på skolen.
– Jeg har alltid forstått matte og tenkte programmering er god kunnskap å ha, sier Halldis.
Les også Khrono: Ber regjeringen bidra til realfagsrekruttering
Praktisk og morsomt
Næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme i Abelia mener oppskriften på å vekke barn og unge realfagsinteresse handler om å klare å koble det abstrakte til virkeligheten.
– Den pedagogiske ryggraden i skolen må handle om å koble teknologi med den fysiske verden og så ta det tilbake igjen til fagene. Her ser vi at bilen kjører når vi bruker fjernkontrollen, men hvorfor kjører bilen. En liten ting som dette kan vekke interessen hos barna, sier han.
Hovedstyremedlem Brynhild Asperud i NITO er enig.
– Vi må vise mulighetene som er teknologien, vi må få fram nytten i å lære om dette, og samidig gjøre det morsomt. Det er da vi vekker interessen, sier hun.
Direktør for kompetanse og utdanning Line Gaare Paulsen i IKT-Norge viser til regjeringens varslede ungdomsskolemelding og viktigheten av at skolen skal bli mer praktisk og variert.
– Kritisk tenkning i bruk av teknologi kommer til å bli utrolig viktig framover. Å lære elevene å se forskjell på kildene er en kode vi ikke har knekt ennå.
Teknas innspill til statsbudsjettet
I innspillene til statsbudsjettet for neste år etterlyser Tekna en mer ambisiøs satsing på realfag fra regjeringen, og krever et realfagsløft i skolen med en tydelig styrking av realfagslærernes kompetanse.
I høyere utdanning er det helt avgjørende å få flere til å velge teknologi- og realfag om samfunnet skal kunne løse utfordringene vi allerede står i. Arbeidslivet har allerede store udekkede behov innenfor ingeniør- og tekniske fag, det viser både NHOs kompetansebarometer som ble lagt fram 15. februar, og Teknas egen kompetanseundersøkelse fra høsten 2022.
– Vi ser en kritisk kompetansemangel i alle deler av samfunnet og det er nødvendig med en felles innsats for å gjøre noe med rekrutteringen til STEM-fagene, sier leder Guro Rørvik i Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, som har ansvar for å koordinere det nye realfagsinitiativet.
Les Teknas innspill til statsbudsjettet for 2024 her
Har du innspill til politiske saker Tekna bør løfte? Gi oss beskjed!