Aktuelt
- Antall IKT-plasser må opp
Rekordmange søker seg til IKT-studier til høsten. Samtidig står antallet planlagte studieplasser stille. Dette bekymrer Tekna.
24. april ble søkertallene til høyere utdanning for neste skoleår offentliggjort av Samordna opptak.
– Det er viktig og gledelig at mange søker seg til IKT-fagene, men dette må følges opp med flere studieplasser. Vi forventer at regjeringen gjør institusjonene i stand til å tilby flere studieplasser innen dette fagområdet. Det hjelper lite at flere vil studere IKT dersom de blir møtt med stengte dører, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.
Tallene viser at det i år var det 7126 søkere til IKT-fagene, mot 6266 i fjor. Antallet planlagte studieplasser er bare 2292. Kvinneandelen som vil studere IKT har økt med 28 prosent.
– Vi trenger flere med IKT-utdanning, både kvinner og menn. Den pågående digitaliseringen krever økt kompetanse, og utfordringene knyttet til IKT-sikkerhet er økende. Vi trenger også flere med kompetanse på IKT-sikkerhet, for vi er avhengig av at folk har tillit til de digitale tjenestene, sier Randeberg.
Over 150 000 studenter søkte seg til høyere utdanning i 2020, noe som er ny rekord. Det er nesten ni prosent øning fra i fjor.
– Vi er svært fornøyd med et rekordhøyt antall søkere til høyere utdanning i år, sier Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna. Samtidig er hun bekymret for antall søkere til lærerutdanningen.
Tydelig og offensiv realfagsstrategi
Lærerutdanningen ble nemlig den store taperen, med en nedgang på 8,1 prosent. Lektorutdanningen har en nedgang på 9,3 prosent søkere siden i fjor.
– Dette er urovekkende for oss. Den nedgangen vi ser i antallet søkere til lektorutdanningen er svært dårlig nytt. Vi har et stort rekrutteringsproblem når det gjelder realfagslærere. Norge ligger på jumboplass i rekrutteringen til real- og teknologifag i høyere utdanning. Uten gode og motiverte lærere i grunn- og videregående skole, vil vi aldri kunne løfte oss fra denne plassen, sier Randeberg.
–Vi må ha en tydelig og offensiv realfagsstrategi fremover hvor det legges inn klare virkemidler for å øke rekrutteringen av realfagslærere, legger presidenten til.
Real- og teknologifagene skyter fart
Realfagene fikk en kjærkommen opptur i år med en øning på 12 prosent. I fjor gikk nemlig søkertallet ned med 6,2 prosent. Teknologifagene hadde også en oppgang på 5,1 prosent, noe som er bra etter 1,8 prosent nedgang i 2019.
– Dette er bra, vi trenger flere gode realister og teknologer. Det er i samspillet mellom disse fagområdene vi finner løsningene på utfordringer knyttet til blant annet klima, energi og helse. Teknologi- og realfag har vært med å bygge landet og er med på å forme fremtiden, avslutter Randeberg.