Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Studentlederen ser mot en PC
STUDENTLEDER: Christoffer Røneid er Teknas studentleder, han skulle ønske universitetene ga mer informasjon om hvordan kunstig intelligens skal brukes under studietiden. Foto: Mikkel Moe.

Aktuelt

– For lite info om KI på studiestedene

Tekst av Sondre Tallaksrud Publisert: 19. aug. 2024

De fleste studentene bruker kunstig intelligens i skolearbeidet - men hva er egentlig lov?

Når kan du bruke kunstig intelligens (KI) som student? På hjemmeeksamen, obligatoriske oppgaver, eller kun som sparringpartner opp mot eksamene?

Teknas undersøkelse viser at studentene ønsker seg mer informasjon om hva som er lov og hva som ikke er lov under studietiden.

76 prosent bruker KI ukentlig, da særlig ChatGPT. Men 36 prosent mener det ikke er godt nok oppgitt i oppgaver om det er lov å benytte seg av det på universitetene.

– Jeg er absolutt i den gruppen som bruker KI ukentlig.

76 prosent vet heller ikke hvor de kan få veiledning til bruk av KI på universitet sitt.

Her kan du se hva universitetene tenker om studentenes KI-bruk.

Les også: ChatGPT kan ha blitt dårligere

– Jeg bruker ChatGPT som sparringpartner

Christoffer Røneid er Teknas studentleder, og studerer fysikk og matematikk ved NTNU. Han er også en del av gruppen som bruker KI ukentlig.

– Jeg bruker som de fleste ChatGPT. Det jeg i hovedsak bruker det til, er som en sparringpartner. Det kan være alt fra å få hjelp til å skrive kode, til å skrive en tale eller finne en oppskrift til middag. Men det jeg bruker den mest til er for å få inspirasjon til tekstoppbygging og generering av tekst.

– Tekstgeneratorer gjør skriveprosesser, særlig det å komme i gang, mye lettere. Jeg er selvfølgelig veldig kritisk når det kommer til generering av fakta, da jeg vet at ChatGPT og de andre tjenestene fortsatt er ganske upålitelig, sier han.

Les også: Røneid gjenvalgt som studentleder

Når kan man bruke KI?

Men det kan altså virke som at studiestedene har et stykke å gå når det gjelder informasjonsflyten rundt hva som er lov og ikke.

Her er en av kommentarene fra undersøkelsen:

«KI er blitt et viktig verktøy i studiesammenheng. Mitt inntrykk er at utdanning og
lærere henger 2-3 år etter utviklingen som skjer innenfor KI, og at en del lærere
ikke har veldig mye kunnskap om KI. Etter min mening burde lærere bli kurset i
KI.»

– Jeg er personlig helt enig i at det er altfor liten informasjon om KI på studiestedene, men det varierer så mye fra lærested til lærested og fra fag til fag. Hvorvidt det er god informasjon eller ikke angående KI, kommer jo egentlig bare an på hvor mye din professor er satt inn i det selv, sier Røneid.

– Det er ingen regelverk som tilsier at alle undervisere skal ha kompetanse om dette feltet, så det er det jo ikke så rart at de fleste ikke har det, særlig når det er noe som for de aller fleste er noe helt nytt, sier han.

Studentlederen ser mot kameraet
FOR LITE INFORMASJON: Christoffer Røneid mener universitetene burde gi bedre informasjon om når studentene kan bruke kunstig intelligens i løpet av studieåret: Mikkel Moe.

– Tror du kvaliteten på studiene økes av KI?

– Hvorvidt den økende bruken av KI generelt er bra eller dårlig med tanke på kvaliteten på studiene er jeg usikker. KI brukt på riktig måte vil jeg hvert fall si er bra, men da handler det om at vi får en god innføring i hvordan å bruke det på riktig og best mulig måte.

Andelen som bruker KI er vanvittig høyt, og vil mest sannsynlig bare fortsette å stige.

Uavhengig om det er bra eller dårlig, så ser vi jo at andelen som bruker det er vanvittig høyt, og vil mest sannsynlig bare fortsette å øke. KI er noe som mest sannsynlig kommer til å bli inkorporert mer og mer i både arbeidslivet og i samfunnet generelt. Det er godt verktøy, som effektiviserer arbeid i stor grad.

Vi står jo i dag overfor en enorm grønn og digital omstilling, og det er mangel på den kompetansen vi trenger for å dekke alle samfunnsbehovene våre. Når KI kan effektivisere arbeidsoppgavene våre, så vil det kunne bidra positivt med tanke på mangelen på arbeidskraft, sier studentlederen.

Les også