Råd og tips
Ekspertenes beste råd: Slik kombinerer du hjemmekontor med privatliv
Å skille mellom jobb og privatliv er ikke alltid så lett med hjemmekontor. For når skal du egentlig logge deg av? Og hvordan tar du hensyn til familiens behov?
På hjemmekontor er det lett at grensene mellom jobb og fritid viskes ut.
For mange av oss er det en utfordring å være så tydelig og strukturert at vi ikke ender opp med å svare på telefon og e-post hele døgnet.
Vi har snakket med en ekspert på tidsstyring, en familieterapeut og en karriereveileder. Her er deres best tips til hvordan vi kan ta vare på både jobb og fritid:
Hjemmekontoreksperten: – Styr arbeidshverdagen din
Kursholder Cecilie Thunem-Saanum er ekspert på tidsstyring. Hun mener hjemmekontor gir deg en stor mulighet til å tilrettelegge arbeidsdagen din selv. Det gjelder bare å være bevisst på hvordan du strukturerer dagen din.
Har du en hund som må luftes, kan du for eksempel ta en lengre lunsjtur.
– Så lenge du ikke har full møtedag, trenger du ikke jobbe åtte til fire. Jeg pleier å ha en god pause rundt klokka to, når barna mine kommer hjem fra skolen. Også tar jeg heller et par arbeidstimer når de er på trening på ettermiddagen eller kvelden, forklarer hun.
Thunem-Saanum synes også det er viktig å kle seg som om du skal på jobb.
– Det gir signal til hjernen din og til dem du bor sammen med – og hjelper deg å finne riktig modus. Jeg liker å ta på meg sko med høye hæler og silkebluse når jeg skal jobbe på hjemmekontoret. Når jeg tar av meg hælene, er det et signal til barna mine om at arbeidsdagen er over. Da skifter jeg også til t-skjorte, sier hun.
I tillegg anbefaler hun å legge inn «surretid», slik du ville gjort på kontoret. Ta deg tid til å hente kaffe eller te før du begynner å jobbe og reis deg opp hver time for å få forandring.
Selv har hun printeren på den andre siden av huset. Når hun skal hente en utskrift, må hun gå gjennom kjøkkenet. Der står det til enhver tid et glass vann som hun drikker, og så fyller opp igjen.
– Men når du går i gang med en hovedoppgave for dagen, og om du er så heldig å komme i flytsonen, er det smart å monotaske og jobbe uavbrutt. Hvis du setter deg et konkret klokkeslett som tidsfrist, kan du doble eller triple effektiviteten på den måten.
Her er Cecilie Thunem-Saanums beste tips:
- Ha ulike soner. Hvis du har nok plass hjemme bør du ha ulike soner for å skille tydelig mellom arbeidsplassen og boligen ellers.
- Pakk vekk jobbrotet ditt. Ha en eske, skap eller hylle der du rydder bort alt som er jobbrelatert når du er ferdig med arbeidsdagen. Jobber du mandag til fredag er det ekstra viktig å rydde bort alt på fredag, slik at du slipper å se på jobbrelaterte ting i løpet av helga.
- Gå fysisk på jobb. Ta deg en liten gåtur ut før du starter på jobb. Da kommer du i jobbmodus og ser at andre folk er på vei til jobb eller skole. Samtidig har du vært ute og «møtt verden» før du setter i gang. Gå gjerne den samme turen hver morgen – rutiner er undervurdert.
- Reis deg opp hver time. Hjernen kan bli litt sløvet av å sitte kontinuerlig foran skjermen. I den grad du kan styre det selv, bør du også legge inn luft mellom møter, slik at du har tid til å reise deg eller få unna ting som haster.
- Ha selvpålagte tidsfrister. Sett deg et tidspunkt der du skal gå i gang med hovedoppgaven for dagen, og vær tydelig på å kun jobbe med den i et gitt tidspunkt. Vent med mail og å svare på telefonen til du trenger en pause fra hovedoppgaven.
- Ha en kleskode. Ved å kle deg som om du skal fysisk til jobb, gir du deg selv beskjed om at nå skal du yte. Det gjør noe med moduset.
- Styr arbeidsdagen din. Du må ikke jobbe 8-16, så lenge du stiller opp på de digitale møtene. Har du husdyr, en partner eller små barn du må ta hensyn til, kan du sette av tid til dem og heller ta noen arbeidstimer på ettermiddagen eller kvelden. Vi kan ofte styre arbeidsrytme og struktur selv, mer enn vi tror.
Familieterapeuten: – Snakk sammen om mulighetene
Familieterapeut Kate Elin Søyland driver privatpraksisen Åpen Dialog i Sandnes, og er opptatt av nettopp det å prate sammen og ta imot innspill fra hverandre.
– Dersom du bor sammen med andre, er det viktig at alle får komme til orde. Hvis noen i familien synes det er ugreit at du multitasker på stuebordet mens de ser favorittprogrammet på tv, mens du tenker at det går fint, «det er jo bare jobbmail», da har det trolig gått for langt, forklarer Søyland.
For å finne balansen mellom jobb og privatliv, anbefaler hun å se etter hva som er det motsatte av balanse. Hva er det som stjeler jobbenergien din? Hva stresser deg? Hva er det som sliter på deg når det gjelder jobb og eventuelt relasjonene hjemme?
– Finn ut hva som er dine viktige verdier på jobb og hjemme med familien eller partneren. Kommer du i en «skvis», kan du risikere å fortsette i samme spor uten at det fungerer bra verken på jobb eller hjemme.
– Balanse får du også når du ikke kjører sololøp, men tar hensyn, lytter og viser respekt for familiens meninger. Ikke la det bli det tause irritasjonsmomentet eller noe dere krangler om, prøv heller ut noen av forslagene som kommer opp, råder hun.
Her er Kate Elin Søylands beste tips:
- Definer hva som er hellig fritid slik at du ikke jobber 24/7. Da blir man verken helt avlogget eller helt pålogget. I tillegg forebygger det utbrenthet.
- Tenk gjennom hva som er viktig for deg, og sjekk med kollegene dine hva de har på sin liste. Slik kan dere dra nytte av hverandres erfaringer. Og det viktigste, gjør noen justeringer og prøv det ut!
- Heng opp arbeidstiden din på et synlig sted, slik at alle vet når du jobber.
- Husk at om noen er frustrerte i familien, så handler det ofte om udekket behov. Tenk forebyggende, og ha gode samtaler om hva som er det beste familielivet for dere.
- a alle i familien definere grensen mellom sunn og usunn jobbfungering og hjemmekontor.
- Ha en fast familiedag i uka der dere glemmer «alt annet».
- Logg av for å kunne logge på de viktigste personene i livet ditt.
Jobbspesialist NAV: – Tren deg på selvledelse
Siren Fadler har mange års erfaring med personlig ledercoaching og karriereveiledning. Hun mener digitaliseringen har skapt en flatere struktur i arbeidslivet. Det gir mer likestilt dialog og gjør det enklere å ta direkte kontakt med hvem vi vil på jobben. Jobbspesialist NAV: – Tren deg på selvledelse
– Nå kan vi nettverke over hele verden, istedenfor å reise på samling som for mange medfører mye ekstraarbeid. Da må du ha barnevakt eller hundepass, og det er enormt mye som må organiseres. Å slippe det gir en stor følelse av frihet, og at du kan styre din egen hverdag, sier Fadler.
Selv liker hun å ta seg en 30 minutters rask gåtur midt på dagen, og merker at hun jobber mye bedre etterpå.
– Og er jeg ikke helt i form en morgen, er det veldig greit å jobbe hjemmefra, forteller hun.
Det viktigste med den nye, hybride tilværelsen, er ifølge Fadler å bli god på selvledelse. Vi må trene oss i å skape struktur og rammer for oss selv, slik at vi ikke blir stresset.
– Det manglende skillet mellom jobb og privatliv gjør det enklere for mange å jobbe hele tiden. Da er det lett å bli stresset. Vi trenger alle en pause fra jobb. En idrettsutøver er opptatt av restitusjon, det må en arbeidstaker være også. Du må lage noen regler for deg selv, og definere når du skal jobbe og ikke.
Her er Siren Fadlers beste tips:
- Husk å ta pause. Ta gjerne en pause midt på dagen med 30 minutters gange. Da jobber du mye bedre etterpå.
- Lag noen regler for deg selv. Definér når du skal jobbe og når du ikke skal jobbe.
- Ha et klart skille mellom jobb og fritid. Det skal ikke være noen tvil for resten av familien om du jobber eller ikke, slik at vi hele tiden må hysje på hverandre fordi vi kanskje jobber.
- Ha et fast sted til pc-en. Den skal ikke stå framme på kjøkkenbordet hele døgnet. Min pc bor i en veske, og er ikke ute av vesken annet enn når jeg jobber.
- Gi hjernen pause. Unngå å være logget på konstant. Hvis hjernen er på hele tiden får du ikke slappet av. Vi må ta fri fra jobben og gi kroppen tid til restitusjon. Tenk som en idrettsutøver, i likhet med dem trenger arbeidstakere også hvile fra jobben.
- Unngå å være for streng med deg selv. 85 prosent er godt nok.
- Avtal jevnlige møter med lederen din selv om du jobber mye hjemmefra. Snakk med vedkommende om karrieremål og bli bedre kjent. Våg å ta plass, still spørsmål og gi tilbakemeldinger. I den digitale verdenen er det lettere å bygge nettverk, uten å måtte følge gammeldagse mønstre.
Bli medlem
Som medlem i Tekna får du tryggheten av en sterk fagforening i ryggen, faglig påfyll, sosiale møteplasser og blant Norges aller beste avtaler innen bank, forsikring og pensjon.