Tok kaka blant alle masterprogrammene
Digital samhandling er rangert med høyest studiekvalitet av 87 masterprogram innen teknologi og naturvitenskap. Nedenfor kan du se diagrammet med topp ti i Norge.
For det åttende året på rad har Tekna Magasinet rangert alle masterprogrammene innen teknologi og naturvitenskap basert på tall fra Studiebarometeret. Aller øverst troner det 2-årige masterprogrammet Digital Samhandling ved NTNU.
Se rangeringen av alle faggruppene med 87 masterprogram innen teknologi og naturvitenskap her.
Mest fornøyd med studiemiljøet
På bildet ser vi masterstudenter i Digital samhandling under feiringen av seieren. Foran ved kaka sitter klasserepresentanten Mari Hval. Hun gir en forklaring på den høye tilfredsheten blant studentene:
– Vi er en liten klasse med et godt studiemiljø. Vi har tett kontakt med faglærerne, og kombinasjonen av teknologi og ledelse gjør studiet ekstra interessant. Vi har svært gode muligheter for jobb etter studiet, og det bidrar jo også til den positive opplevelsen.
Kommentaren om studiemiljøet er i tråd med klassens svar i Studiebarometeret. Tilfredsheten med det sosiale miljøet fikk tredje høyest gjennomsnittskarakter, kun slått av læringsutbytte innen samarbeid og kommunikasjon.
Les også om de som lå på topp av 5-årige masterutdanninger.
Flere gjengangere på topp
Flere av masterprogrammene på topp ti har vært gjengangere over flere år. Syvendeplassen Entreprenørskap ved NTNU har vært overordnet vinner flere år på rad. Digital samhandling utmerker seg med sterk fremgang over flere år.
Førsteamanuensis Elena Parmiggiani fremhever noen tiltak som har bidratt til den positive utviklingen.
– Vi har bidratt til å tilrettelegge for det gode studiemiljøet. Vi er engasjert sammen med studentene, og vi har en tett dialog. Vi legger også vekt på å tidlig hjelpe studentene i kontakt med bedrifter for å skrive en masteroppgave som betyr noe for samfunnet, sier Parmiggiani.
Skriver masteroppgave om barneverntjenesten
Klasserepresentanten Hval går nå siste året av det 2-årige masterprogrammet og skriver en masteroppgave om digitalisering av barneverntjenesten i Trondheim kommune. Hun har allerede fått jobb i IT-konsulentselskapet Capgemini i Oslo. Mange av studentene har en bachelor i digital forretningsutvikling, mens Hval har en bachelor som dataingeniør fra Universitetet i Bergen.
Mens studentene har gitt aller høyest karakter til det sosiale miljøet og læringsutbytte fra samarbeid og kommunikasjon, har studentene gitt lavest karakter til egen studieinnsats og forberedelser til undervisningen. Til gjengjeld oppgir studentene på Digital samhandling flere timer med ukentlig betalt arbeid enn gjennomsnittet.
– Det kan tenkes at vi prioriterer prosjekt- og gruppearbeid fremfor forberedelser til forelesninger, og at det har påvirket svarene. Jeg opplever selv at studieinnsatsen er høy, og at mange av oss i tillegg har deltidsjobber innen IT, fordi det er så høy etterspørsel etter vår kompetanse, sier klasserepresentanten.
Dette er Studiebarometeret og tallene
Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i egne studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Data i studiebarometeret.no bygger på en nasjonal spørreundersøkelse, Studiebarometeret fra NOKUT. Undersøkelsen foretas årlig blant 2. års og 5. års studenter. Rangeringen i faggruppene er foretatt ved å beregne et gjennomsnitt med to desimaler av syv indekser og spørsmål om helhetsvurdering og medvirkning. De syv indeksene er læringsmiljø, tilknytning til yrkeslivet, undervisning, organisering, vurderingsformer, tilbakemeldinger og eget engasjement. Alle indeksene er beregnet på grunnlag av flere underliggende og mer detaljerte spørsmål. Antall respondenter er lagt til grunn der det ellers er likt for både gjennomsnitt og helhetsvurdering. Masterprogrammer med færre enn ti respondenter i undersøkelsen for 2022, er ikke inkludert i rangeringen.